Stará auta ohrožují lidské životy

  • 257
Cesta tří Slováků ve staré ladě do Česka ve středu skončila tragicky. Jejich vůz havaroval na dálnici D1 u Rousínova na Vyškovsku. Jeden muž zemřel na místě, druhý později v nemocnici a poslední utrpěl vážná zranění. Provoz na dálnici byl kvůli havárii přerušen na devět hodin.

Proč se nehoda stala, policisté zatím přesně nevědí.

"Do vozu, ve kterém Slováci jeli, narazila zezadu dodávka a odrazila ho na svodidla. Osobní auto se ještě vrátilo zpět do jízdního pruhu, tam ho ale smetl další vůz," popsal okolnosti nehody vyškovský policejní mluvčí Alois Gryc.

Na tragické havárii se zřejmě podepsal i typ vozu, ve kterém muži jeli. Jejich lada byla při nehodě úplně zdemolována. Potvrzuje to zjištění policistů a dopravních odborníků, podle nichž je riziko, že při nehodě starších aut někdo zemře, dvakrát vyšší než u vozů novější výroby.

Více než třetina automobilů, které jezdí po českých silnicích, byla přitom vyrobena před rokem 1989. "Bezpečnost aut se neustále zlepšuje, takže je pochopitelné, že starší vozy nemohou s těmi novými v ochranných prvcích soutěžit," říká Jan Kovanda z Dopravní fakulty ČVUT v Praze. "Navíc třeba bezpečnostní pásy u starších aut už nemusí fungovat tak, jak by měly," dodal.

Problémem navíc je, že stanicemi technické kontroly projdou v Česku i auta, která by měla skončit spíš na vrakovišti. Ministerstvo dopravy chce proto letos na stanice víc dohlížet. 

Stará auta? Spíš rakve na silnicích
Byla to okamžitá smrt. Přesně před týdnem vyjel pětatřicetiletý řidič u Prodašic na Mladoboleslavsku mimo silnici a narazil do stromu. Se svou Škodou 105, která navíc měla už osm let prošlou technickou kontrolu, neměl téměř šanci. Na místě zemřel.

Podobných nehod jsou každý rok tisíce. Tragicky však končí především ty, ve kterých figurují auta starší výroby. Jasně to dokládají policejní statistiky dopravních nehod za loňský rok. U aut vyrobených před rokem 1989 je úmrtnost při haváriích téměř dvojnásobná než u novějších vozů.

Podle odborníků a policistů existuje i další vysvětlení, proč ve dříve vyrobených automobilech umírá víc lidí. Za jejich volant totiž podle nich často usedají starší řidiči - a ti jsou v případě nehod daleko ohroženější. Pokud utrpí při havárii nějaké vážné zranění, uzdravují se mnohem pomaleji než mladí.

České silnice jsou plné aut starších patnácti let, přestože se to někdy nezdá. V tuzemsku bylo evidováno ke konci loňského roku více než 3,7 milionu osobních aut. Jejich průměrný věk je 13,5 roku.

"Současný stav hodně souvisí s kupní silou Čechů. Řada lidí si prostě nemůže dovolit koupit nový automobil, proto postupuje obměna vozového parku tak pomalu," vysvětluje Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu. "Například v Německu se každý rok obměňuje za nové až deset procent všech tamních aut. V Česku jsou to čtyři procenta."

Ministerstvo chystá přísnější kontroly
Úředníci ministerstva dopravy připouštějí, že technickými kontrolami projdou i auta, která nesplňují zákonem stanovené podmínky. Odmítají však, že by takových vozů bylo mnoho. Zároveň slibují, že letos budou jednotlivé stanice technické kontroly víc prověřovat.

"Posílili jsme kvůli tomu naše kontrolní oddělení. Po březnu se prohlídky jednotlivých stanic rozběhnou naplno," řekl Josef Pokorný z ministerstva dopravy. "Zároveň připravujeme on-line databázi, díky níž půjde lépe sledovat, která auta přes stanice technické kontroly procházejí," dodal.

Ministerstvo zvažuje i další kroky, jak snížit počet starých aut. Společně s ministerstvem životního prostředí přemýšlí, zda nezavést ekologickou daň pro držitele starších aut. "V současné době je stále výhodné jezdit starým autem, protože jeho provoz stojí téměř stejně jako u nového auta. To by se mělo změnit," dodal Pokorný.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video