Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stanice metra Kolbenova je otevřena, využití není jasné

  17:49
Vysočany - Síť pražského metra je od pátku 8. června bohatší - cestujícím se krátce po patnácté hodině otevřela stanice metra Kolbenova, která leží na trase B mezi Vysočanskou a Rajskou zahradou. Paradoxem ovšem je to, že nová stanice Kolbenova bude mít pro dopravu jen velmi malý význam.

Koncepce tohoto úseku metra totiž vznikla už v osmdesátých letech, kdy projektanti počítali s tím, že stanici metra budou využívat tisíce zaměstnanců vysočanského ČKD. Tato firma se však zčásti přestěhovala do jiných lokalit a některé její dceřiné společnosti sídlící ve Vysočanech jsou v konkursu. S výjimkou několika pronajatých hal proto rozsáhlý areál, který se táhne po obou stranách Kolbenovy ulice, většinou chátrá.

PANORAMA: 
360°FOTO nové stanice metra

Stanici metra Kolbenova - která se stavěla pod názvem ČKD - chtěl Dopravní podnik otevřít již na podzim roku 1998, kdy se uváděl do provozu další úsek metra B ze stanice Českomoravská na Černý Most. Po úsporných balíčcích ekonomických opatření v druhé polovině devadesátých let však přestal stát dotovat pražské metro a pokladna hlavního města neměla na dokončení celého úseku dost peněz. Dopravce tedy nechal rozestavěnou stanici Kolbenova, spolu se stanicí Hloubětín, zakonzervovat a vlaky metra mohly těmito stanicemi jen projíždět.

Dopravní podnik otevřel stanici Hloubětín v říjnu 1999 a nyní za 280 milionů korun dokončil i Kolbenovu. "Váhali jsme, zda nemáme stanici dostavět později, v návaznosti na chystanou revitalizaci areálu ČKD. Rozhodli jsme se ji však dokončit nyní a doufat, že přiláká investory. Myslím, že to bylo správné rozhodnutí," uvedl technický ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek.

Možnosti využití areálu kolem stanice Kolbenova jsou velmi různorodé. Radnice deváté městské části dokonce nyní požádala magistrát, aby prověřil možnost postavit v prostorách bývalé firmy ČKD Elektrotechnika víceúčelovou sportovní halu pro mistrovství světa v hokeji v roce 2004, pokud se nepodaří tuto arénu postavit na Hagiboru.

"Lokalita ve Vysočanech je dostatečně technicky a dopravně vybavena a splňuje veškerá kritéria pro umístění haly," uvedl ČTK pražský zastupitel a senátor za Prahu 9 Josef Pavlata. "Mezi výhody tohoto místa patří, že by byl projekt výrazně levnější, využila by se nově otevíraná stanice metra a nebylo by nutné zastavovat zelené plochy. Nebyl by také porušen současný územní plán," dodal.

Primátor Jan Kasl ovšem nedávno vyloučil, že by bylo možno postavit víceúčelovou halu jinde než na Hagiboru, pokud by nemělo být ohroženo konání šampionátu v hokeji pro rok 2004. Mezinárodní hokejová federace navíc počítá s tím, že aréna vznikne na Hagiboru a předseda českého hokejového svazu Karel Gut musí na podzim poskytnout záruku, že Česká republika stavbu zvládne.

Kolbenova bez cestujících?
Dnes otevíraná stanice metra Kolbenova má smůlu. Původní plán tohoto úseku trasy metra B nebyl špatný, když počítal s tím, že by se tisíce zaměstnanců ČKD či Pragovky nemusely každé ráno mačkat v přeplněných tramvajích, ale mohly by z metra vystoupit přímo před vrátnicí "Kolbenky".

Doba se však změnila. Firmy pod hlavičkou ČKD se přestěhovaly jinam, některé jsou v konkursu a jen část hal kdysi plných dělníků nyní slouží jako skladiště či filmové ateliéry pro natáčení hollywoodských hororů. Ovšem před šestou hodinou ranní už se zde kdysi obvyklé fronty u píchaček netvoří.
Dnes odpoledne se proto otevře jakási stanice pro nikoho, za jejíž dostavbu zaplatilo město 280 milionů korun.

Praha ovšem moc možností na výběr neměla. Mohla buď dostavět, nebo nechat vlaky rozestavěnou stanicí projíždět a čekat přitom na možný rozmach areálu.
Zda bylo rozhodnutí o dostavbě správnou volbou, se ukáže teprve později. Až bude jasnější, co vlastně v okolí stanice Kolbenova vyroste.

Čtvrtmiliarda korun sice nepředstavuje v městském rozpočtu nějaký podstatný díl, ale ve skutečnosti jsou to obrovské peníze. Pokud by celý areál kolem nové stanice metra chátral ještě několik let dál, byla by to čtvrtmiliarda vyhozená do vzduchu.

Stanice metra, která je pojmenována podle slavného průmyslníka Kolbena. (24. dubna 2001)

Stanice metra, která je pojmenována podle slavného průmyslníka Kolbena. (24. dubna 2001)

Stanice metra, která je pojmenována podle slavného průmyslníka Kolbena. (24. dubna 2001)

V pátek 8. června byla po patnácté hodině otevřena nová stanice metra na trase B Kolbenova. (8. 6. 2001)

Stanice metra Kolbenova je téměř ukryta uprostřed továrních hal. (7. června 2001)







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.