Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Srážku lodí možná zavinil kapitán

  9:39aktualizováno  9:39
Zatímco mazlavá nafta z vraku lodi znečistila už deset kilometrů švédského pobřeží, příčiny sobotní srážky dvou lodí zůstávají nejasné. Policie vyslechla čínskou i polskou posádku, potopenou loď prozkoumává v 70metrové hloubce ponorka. Na navigačních přístrojích se nenašly žádné chyby, srážku zřejmě zavinil člověk.

"Podle současného stavu vyšetřování to vypadá, že srážku zavinilo lidské selhání. Kapitánský můstek možná nebyl celou dobu obsazen a údaje z přístrojů mohly být špatně přečteny," uvedl Per Nordström z Úřadu pro námořní dopravu ve Švédsku.

S lidským selháním počítá také předběžná zpráva kontrolního úřadu pro námořní dopravu v Dánsku. Kodaň zároveň odmítla oficiální kritiku ze strany švédské vlády. Ta viní dánské úřady, že reagovaly příliš pomalu.

Ropná skvrna už pokryla přes deset kilometrů švédského pobřeží, včetně jedné chráněné oblasti. Poslední zprávy však mluví o zpomalení úniku paliva a příznivém větru, který odnáší ropu od břehu na volné moře.

Na moři utvořilo nejméně 55 tun nafty skvrnu o ploše 40 kilometrů čtverečných. Palivo znečistilo písečné pláže v okolí jihošvédského Borrby.

Úřady odhadují, že se do moře uvolnilo na tisíc tun látky, většinu se naštěstí speciálním plavidlům podařilo zachytit. Dalších 500 tun záchranáři vyčerpali z vraku.

S ropným znečištěním bojují ekologická plavidla ze Švédska i Dánska, pomáhá jim i speciální německá loď Scharhoern určená k zachycování ropných úniků. Na švédském pobřeží odstraňují ropnou látku desítky dobrovolníků.

Ekologická katastrofa dělá vrásky oběma státům. Dánský ostrov Bornholm, který leží asi 40 kilometrů jihozápadně od švédského pobřeží, patří k oblíbeným turistickým letoviskům.

Čínská nákladní loď Fu Šan Haj se v sobotu srazila severně od ostrova s kontejnerovým plavidlem Gdynia, registrovaným na Kypru. Loď sice převážela průmyslová hnojiva, která nejsou nebezpečná, v nádržích ale měla 1700 tun paliva.

Z čínské lodi se v sobotu podařilo zachránit všech 27 členů posádky, Gdynia odjela k opravě do Polska. Frekventovanými průlivy mezi Baltským a Severním mořem propluje ročně na 160 tisíc plavidel. Nehoda běžný provoz nenarušila.

Čínská obchodní loď Fu Šan Haj se potápí v Baltském moři po kolizi s kyperskou kontejnerovou lodí. (31. května 2003)

Ropné skvrny pokryly pláž u švédského města Borrby. (3. června 2003)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar obnovuje plné diplomatické styky s Íránem, Saúdské Arábii navzdory

Katar od čtvrtka obnovuje plné diplomatické styky s Íránem. Podle agentury AP to oznámilo katarské ministerstvo zahraničí. Do Teheránu se tak vrací...  celý článek

Monument republiky na istanbulském náměstí Taksim. V čele sousoší stojí...
V Turecku přibývá útoků na sochy Atatürka. Nařídil mi to Bůh, řekl vandal

V Turecku přibývá útoků na sochy zakladatele moderní republiky Mustafa Kemala Atatürka. Na konci července se muž se srpem v ruce snažil zničit sochu ve městě...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hasiči zachránili selata, vděčná farmářka jim je namlela do klobás

Půl roku po záchraně osmnácti selátek a dvou sviní z plamenů se hasiči z anglického hrabství Wiltshire dočkali odměny. Vděčná farmářka je obdarovala klobásami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.