Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Srážku lodí možná zavinil kapitán

  9:39aktualizováno  9:39
Zatímco mazlavá nafta z vraku lodi znečistila už deset kilometrů švédského pobřeží, příčiny sobotní srážky dvou lodí zůstávají nejasné. Policie vyslechla čínskou i polskou posádku, potopenou loď prozkoumává v 70metrové hloubce ponorka. Na navigačních přístrojích se nenašly žádné chyby, srážku zřejmě zavinil člověk.

"Podle současného stavu vyšetřování to vypadá, že srážku zavinilo lidské selhání. Kapitánský můstek možná nebyl celou dobu obsazen a údaje z přístrojů mohly být špatně přečteny," uvedl Per Nordström z Úřadu pro námořní dopravu ve Švédsku.

S lidským selháním počítá také předběžná zpráva kontrolního úřadu pro námořní dopravu v Dánsku. Kodaň zároveň odmítla oficiální kritiku ze strany švédské vlády. Ta viní dánské úřady, že reagovaly příliš pomalu.

Ropná skvrna už pokryla přes deset kilometrů švédského pobřeží, včetně jedné chráněné oblasti. Poslední zprávy však mluví o zpomalení úniku paliva a příznivém větru, který odnáší ropu od břehu na volné moře.

Na moři utvořilo nejméně 55 tun nafty skvrnu o ploše 40 kilometrů čtverečných. Palivo znečistilo písečné pláže v okolí jihošvédského Borrby.

Úřady odhadují, že se do moře uvolnilo na tisíc tun látky, většinu se naštěstí speciálním plavidlům podařilo zachytit. Dalších 500 tun záchranáři vyčerpali z vraku.

S ropným znečištěním bojují ekologická plavidla ze Švédska i Dánska, pomáhá jim i speciální německá loď Scharhoern určená k zachycování ropných úniků. Na švédském pobřeží odstraňují ropnou látku desítky dobrovolníků.

Ekologická katastrofa dělá vrásky oběma státům. Dánský ostrov Bornholm, který leží asi 40 kilometrů jihozápadně od švédského pobřeží, patří k oblíbeným turistickým letoviskům.

Čínská nákladní loď Fu Šan Haj se v sobotu srazila severně od ostrova s kontejnerovým plavidlem Gdynia, registrovaným na Kypru. Loď sice převážela průmyslová hnojiva, která nejsou nebezpečná, v nádržích ale měla 1700 tun paliva.

Z čínské lodi se v sobotu podařilo zachránit všech 27 členů posádky, Gdynia odjela k opravě do Polska. Frekventovanými průlivy mezi Baltským a Severním mořem propluje ročně na 160 tisíc plavidel. Nehoda běžný provoz nenarušila.

Čínská obchodní loď Fu Šan Haj se potápí v Baltském moři po kolizi s kyperskou kontejnerovou lodí. (31. května 2003)

Ropné skvrny pokryly pláž u švédského města Borrby. (3. června 2003)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kanadské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o azyl. Do země letos přišly...
Kanada slíbila pomoc uprchlíkům, teď nestíhá vyřizovat žádosti o azyl

Kanada platí za jednu z nejvstřícnějších zemí k uprchlíkům. Ochota pomoct však vládě pomalu začíná přerůstat přes hlavu. Úřady nestíhají vyřizovat žádosti o...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Protitah Katalánců: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.