Vozík za kolo. Ilustrační snímek

Vozík za kolo. Ilustrační snímek | foto: Archiv magazínu VELO

Sporný zákon o zákazu cyklovozíků je zastaralý, zřejmě se změní

  • 387
Kolem přípojných vozíků pro malé děti za jízdní kolo se strhla živá debata. Najdou se jejich zastánci i odpůrci. Jedno je ale jasné: sporný zákon nemůže popsat situaci správně, protože vznikal ještě v době, kdy lidé s vozíky za kolem ještě nejezdili. Blízká budoucnost by proto měla přinést jeho zmírnění.

Vše se točí kolem jednoho výkladu zákona, který použili zástupci policie a ministerstva dopravy. Podle nich silniční zákon neumožňuje používat přípojné vozíky na pozemních komunikacích. Dvanácti tisícům cyklistů, kteří vozíky používají, pak pohrozili až dvoutisícovou pokutou.

S názorem ministerstva však nesouhlasí Tomáš Beran z portálu Autoweb.cz. "Z uvedeného ustanovení plyne, že pokud dané přípojné vozidlo je určeno k přepravě osob, není přeprava osob v něm zakázána a je tedy povolena. To by platilo i pro přípojné vozíky za jízdní kola," přichází se svým - a zcela opačným - výkladem.

Nebezpečné nejsou, tvrdí uživatelé

Nesouhlas vyjádřili i čtenáři iDNES.cz v tématické anketě. Sami uživatelé vozíky obhajují a srovnávají je s cyklosedačkami, které jsou podle nich nebezpečnější.

"Kolo je díky vysokému těžišti nestabilní. Cyklista při slézání nemůže přehodit nohu přes sedlo, často se stává (a byl jsem toho svědkem), že cyklista kolo jen za řidítka neudrží a dítě padá, často přímo hlavou na zem," vysvětlil tento názor uživatel Mike na serveru gps-routes.info 

"Dítě se navíc nemůže ani hnout, při spaní se mu hlava klátí ze strany na stranu, pohodlí žádné, zábava žádná," dodal.

Zákaz vozíků se stal jedním z velmi diskutovaných témat i na oborovém serveru NaKole.cz. "Sama jsem jako matka dvou malých dětí tuto otázku důkladně zkoumala a osobně považuji přívěsné vozíky za nejbezpečnější způsob přepravy malých dětí," uvedla redaktorka cykloportálu Jitka Vrtalová s tím, že s dětmi ve vozíku najezdila během osmi let tisíce kilometrů bez jediné nehody.

Když vozík, tak s jasnými pravidly

Dopravní expert Robert Šťastný ale tak optimistický pohled na situaci nemá. "Mám-li říci, zda je vozík za kolo bezpečný v klasickém silničním provozu, tak říkám: není. Je fér říci, že jezdí-li okolo nás auta, převážení dítěte ve vozíku je velkým rizikem. Navíc dítě neohrožuje jen riziko dopravní nehody, ale také emise z automobilů a přízemní ozón, který se nejvíce objevuje u silnic právě v letní sezoně," říká bývalý ředitel BESIP.

"Vozík za kolo ano, či ne? Když ano, tak volit co nejlepší trasu, zajistit viditelnost za každého počasí na velkou vzdálenost, za vozíkem nechat jet další dospělé cyklisty. A mít štěstí," doporučuje Šťastný.

Sporný zákon

§ 48 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích

Přeprava osob

(1) Řidič nesmí připustit, aby počet přepravovaných osob starších 12 let překročil počet povolených míst určených k přepravě osob (dále jen "povolené místo").

(2) V motorovém nebo jeho přípojném vozidle, které je určeno pro přepravu osob, 2) se smějí na povolených místech přepravovat osoby pouze do přípustné užitečné hmotnosti, počet osob starších 12 let však nesmí převyšovat počet povolených míst.

(3) Odstavec 2 platí i pro přepravu osob v kabině řidiče nákladního automobilu.

(4) Ve zvláštním motorovém vozidle nesmějí být přepravovány osoby mladší 15 let.

(5) V jiném přípojném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je přeprava osob, s výjimkou případů podle § 51, zakázána.

(6) Ustanovení odstavce 5 neplatí pro přípojné vozidlo Horské služby při přepravě zachraňované osoby.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video