Vše se točí kolem jednoho výkladu zákona, který použili zástupci policie a ministerstva dopravy. Podle nich silniční zákon neumožňuje používat přípojné vozíky na pozemních komunikacích. Dvanácti tisícům cyklistů, kteří vozíky používají, pak pohrozili až dvoutisícovou pokutou.
S názorem ministerstva však nesouhlasí Tomáš Beran z portálu Autoweb.cz. "Z uvedeného ustanovení plyne, že pokud dané přípojné vozidlo je určeno k přepravě osob, není přeprava osob v něm zakázána a je tedy povolena. To by platilo i pro přípojné vozíky za jízdní kola," přichází se svým - a zcela opačným - výkladem.
Nebezpečné nejsou, tvrdí uživatelé
Nesouhlas vyjádřili i čtenáři iDNES.cz v tématické anketě. Sami uživatelé vozíky obhajují a srovnávají je s cyklosedačkami, které jsou podle nich nebezpečnější.
"Kolo je díky vysokému těžišti nestabilní. Cyklista při slézání nemůže přehodit nohu přes sedlo, často se stává (a byl jsem toho svědkem), že cyklista kolo jen za řidítka neudrží a dítě padá, často přímo hlavou na zem," vysvětlil tento názor uživatel Mike na serveru gps-routes.info
"Dítě se navíc nemůže ani hnout, při spaní se mu hlava klátí ze strany na stranu, pohodlí žádné, zábava žádná," dodal.
Zákaz vozíků se stal jedním z velmi diskutovaných témat i na oborovém serveru NaKole.cz. "Sama jsem jako matka dvou malých dětí tuto otázku důkladně zkoumala a osobně považuji přívěsné vozíky za nejbezpečnější způsob přepravy malých dětí," uvedla redaktorka cykloportálu Jitka Vrtalová s tím, že s dětmi ve vozíku najezdila během osmi let tisíce kilometrů bez jediné nehody.
Když vozík, tak s jasnými pravidly
Dopravní expert Robert Šťastný ale tak optimistický pohled na situaci nemá. "Mám-li říci, zda je vozík za kolo bezpečný v klasickém silničním provozu, tak říkám: není. Je fér říci, že jezdí-li okolo nás auta, převážení dítěte ve vozíku je velkým rizikem. Navíc dítě neohrožuje jen riziko dopravní nehody, ale také emise z automobilů a přízemní ozón, který se nejvíce objevuje u silnic právě v letní sezoně," říká bývalý ředitel BESIP.
"Vozík za kolo ano, či ne? Když ano, tak volit co nejlepší trasu, zajistit viditelnost za každého počasí na velkou vzdálenost, za vozíkem nechat jet další dospělé cyklisty. A mít štěstí," doporučuje Šťastný.
Sporný zákon§ 48 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích Přeprava osob |