Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sporný zákon o zákazu cyklovozíků je zastaralý, zřejmě se změní

  13:29aktualizováno  13:29
Kolem přípojných vozíků pro malé děti za jízdní kolo se strhla živá debata. Najdou se jejich zastánci i odpůrci. Jedno je ale jasné: sporný zákon nemůže popsat situaci správně, protože vznikal ještě v době, kdy lidé s vozíky za kolem ještě nejezdili. Blízká budoucnost by proto měla přinést jeho zmírnění.

Vozík za kolo. Ilustrační snímek | foto: Archiv magazínu VELO

Vše se točí kolem jednoho výkladu zákona, který použili zástupci policie a ministerstva dopravy. Podle nich silniční zákon neumožňuje používat přípojné vozíky na pozemních komunikacích. Dvanácti tisícům cyklistů, kteří vozíky používají, pak pohrozili až dvoutisícovou pokutou.

S názorem ministerstva však nesouhlasí Tomáš Beran z portálu Autoweb.cz. "Z uvedeného ustanovení plyne, že pokud dané přípojné vozidlo je určeno k přepravě osob, není přeprava osob v něm zakázána a je tedy povolena. To by platilo i pro přípojné vozíky za jízdní kola," přichází se svým - a zcela opačným - výkladem.

Nebezpečné nejsou, tvrdí uživatelé

Nesouhlas vyjádřili i čtenáři iDNES.cz v tématické anketě. Sami uživatelé vozíky obhajují a srovnávají je s cyklosedačkami, které jsou podle nich nebezpečnější.

"Kolo je díky vysokému těžišti nestabilní. Cyklista při slézání nemůže přehodit nohu přes sedlo, často se stává (a byl jsem toho svědkem), že cyklista kolo jen za řidítka neudrží a dítě padá, často přímo hlavou na zem," vysvětlil tento názor uživatel Mike na serveru gps-routes.info 

"Dítě se navíc nemůže ani hnout, při spaní se mu hlava klátí ze strany na stranu, pohodlí žádné, zábava žádná," dodal.

Zákaz vozíků se stal jedním z velmi diskutovaných témat i na oborovém serveru NaKole.cz. "Sama jsem jako matka dvou malých dětí tuto otázku důkladně zkoumala a osobně považuji přívěsné vozíky za nejbezpečnější způsob přepravy malých dětí," uvedla redaktorka cykloportálu Jitka Vrtalová s tím, že s dětmi ve vozíku najezdila během osmi let tisíce kilometrů bez jediné nehody.

Když vozík, tak s jasnými pravidly

Dopravní expert Robert Šťastný ale tak optimistický pohled na situaci nemá. "Mám-li říci, zda je vozík za kolo bezpečný v klasickém silničním provozu, tak říkám: není. Je fér říci, že jezdí-li okolo nás auta, převážení dítěte ve vozíku je velkým rizikem. Navíc dítě neohrožuje jen riziko dopravní nehody, ale také emise z automobilů a přízemní ozón, který se nejvíce objevuje u silnic právě v letní sezoně," říká bývalý ředitel BESIP.

"Vozík za kolo ano, či ne? Když ano, tak volit co nejlepší trasu, zajistit viditelnost za každého počasí na velkou vzdálenost, za vozíkem nechat jet další dospělé cyklisty. A mít štěstí," doporučuje Šťastný.

Sporný zákon

§ 48 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích


Přeprava osob

(1) Řidič nesmí připustit, aby počet přepravovaných osob starších 12 let překročil počet povolených míst určených k přepravě osob (dále jen "povolené místo").

(2) V motorovém nebo jeho přípojném vozidle, které je určeno pro přepravu osob, 2) se smějí na povolených místech přepravovat osoby pouze do přípustné užitečné hmotnosti, počet osob starších 12 let však nesmí převyšovat počet povolených míst.

(3) Odstavec 2 platí i pro přepravu osob v kabině řidiče nákladního automobilu.

(4) Ve zvláštním motorovém vozidle nesmějí být přepravovány osoby mladší 15 let.

(5) V jiném přípojném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je přeprava osob, s výjimkou případů podle § 51, zakázána.

(6) Ustanovení odstavce 5 neplatí pro přípojné vozidlo Horské služby při přepravě zachraňované osoby.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.