Spornou kampaň lidé vzali na milost

  • 8
Černý Most - Kampaň, která zpočátku vyvolala rozporuplné reakce, si po třech týdnech působení našla i své příznivce. Fotografie muže s odhalenou zadní částí těla, doprovázející kampaň Prahy 14 "Když může váš pes", se může objevit i v jiných částech Prahy. O kladném efektu kampaně je přesvědčena místostarostka Prahy 14 Jiřina Nováková: "Velkým úspěchem je zahájený dialog. Odpadkové koše, které jsme v rámci kampaně instalovali, se každý den vysypávají plné."

"Náš záměr vysvětlujeme i na stránkách Zpravodaje naší městské části. Zatím je tato kampaň vnímána překvapivě dobře. Zvažujeme také nápad, který funguje v Přerově. Jedná se o přenosné schránky na exkrementy, díky kterým se majitel psa k exkrementu nemusí ani shýbnout," řekla k dosavadním ohlasům na kampaň místostarostka Prahy 14 Jiřina Nováková.

Praha 11 účast na kampani stále zvažuje: "Našim pejskařům rozdáváme pytlíky s lopatičkami a působíme na ně na stránkách našeho časopisu Klíč," řekla k postoji této městské části Jiřina Štěpánková z odboru životního prostředí.

"Billboardy umístěné na Praze 14 znám. Já sama bych proti této kampani nebyla, rozhodující je ale otázka financí.  Kampaň je to sice trochu kontroverzní, ale něco podobného tu už kdysi bylo, když do psího lejna šlápl princ Charles. Je to hlavně způsob, jak působit na lidskou psychiku."

Připojit ke kampani se chtěla i Praha 12, z finančních důvodů však tento záměr odložila. Podle informací iniciátora projektu Oldřicha Olivera Maliny se o kampaň zajímají městská část Praha 3 a 4. 

Že opravdu samotný plakát nestačí, potvrzuje Michaela Dimitrovová: "Po svém psu bych klidně uklízela, ale pokud není blízko odpadkový koš, použitý pytlík s sebou nosit nebudu. A protože v místech, která jsou u nás vyhrazená pro venčení psů, moc košů není, většinou neuklízím."

Kampaň se líbí radnicím
Kontroverzní plakát, který již od pátku visí nad Prahou 14 a jenž má přimět majitele psů, aby si uvědomili nutnost uklízet po svém psu, si získává příznivce. I přes to, že způsob propagace tohoto záměru může vzbudit protichůdné pocity, tato forma boje za čistší ulice si získala příznivce na radnicích některých dalších městských částí.

Zástupkyně starosty popírá, že by fotografie byla nevhodná: "Nedomnívám se, že fotografie je pobuřující. Je sice pravda, že nejsme zvyklí podobné fotky vidět, ale některá periodika zveřejňují podobné fotky, ne-li horší."

Stejně tak se postavila proti návrhům, které doporučovaly peníze za kampaň vložit do represí vůči pejskařům: "Takové návrhy jsme obdrželi, ale o represi neusilujeme. Daleko efektivnější je použít tyto peníze právě na kampaň nebo luxování psích výkalů."

S represí nesouhlasí ani Oldřich Malina, z jehož popudu kampaň vznikla: "Při četbě některých článků jsem se docela zasmál, zvláště, když jsem si představil, že by 73 000 strážníků mělo každé ráno hlídat psy, jestli z nich nic neleze."

Že plakát má  šokovat, potvrzuje autor fotografie Karel Housa: "Šok z plakátu má být stejný, jako když šlápnete do exkrementu, i když slovo exkrement mi v tomto případě přijde poněkud směšné."

"I přes to, že u nás jsou již označené plochy, kde lze venčit psy, a instalujeme i koše na jejich výkaly, uvažujeme také o podobných plakátech," řekla Eva Petrášová z odboru životního prostředí Prahy 11.  Podobný názor sdílí i její kolegyně z městské části Prahy 12 Marcela Staňková: "Mně se tento nápad líbí, protože jsme ve stejné situaci. Je u nás hodně pejskařů a vysávání je drahé, rádi bychom se nechali inspirovat."

V Praze 12 uvažují i o spolupráci s dětmi, protože ony nejčastěji venčí své psy, a to formou besed, u mladších dětí prostřednictvím omalovánek, jak to funguje například na  školách v Hamburku.

Radní vyvěsili sporné billboardy
Megaboardy zobrazující muže v delikátní pozici se objevily o víkendu na Černém Mostě. Obří plakáty jsou součástí kampaně místní radnice za čistší Prahu 14. Radní si slibují, že tímto způsobem vyprovokují majitele psů ke sbírání psích exkrementů. Megaboardy, kterých je celkem pět, mají stát radnici společně s instalováním košů na psí výkaly tři sta tisíc korun.

Je to ale jen zlomek původního záměru, z něhož tak zůstalo jen torzo.
Podle slov autora výtvarného návrhu a iniciátora kampaně Oldřicha Maliny se na kampani, která by pokrývala celou Prahu, odmítl podílet městský radní Rudolf Blažek, s nímž kampaň dlouhou dobu projednával. 

"Tato kampaň rozhodně není zaměřena proti pejskařům. Není zaměřena proti ničemu, naopak má pomoci k tomu, aby byly ulice lépe uklizené," tvrdí Malina.
Starosta městské části Praha 14 Miroslav Froněk si je vědom, že billboardy jsou kontroverzní.

"Tato kampaň má sice šokovat a být vyzývavá, ale je nutné ji brát v kontextu. Současně s kampaní budou instalovány speciální odpadkové koše a exkrementy budou také vysávány," podotýká.

Speciálních odpadkových košů by zpočátku nemělo být instalováno příliš velké množství. Další chce městská část Praha 14 instalovat teprve podle toho, kde budou zapotřebí.

"Po oficiálním startu této kampaně, který je v pondělí 3. září, budu iniciovat jednání, aby se k této kampani připojily i ostatní městské části," konstatuje místostarostka Prahy 14 Jiřina Nováková. "Myslím si, že nejen divadla a galerie přispívají ke kulturnosti Pražanů, ráda bych, aby se pejskaři zamysleli, zda by to, co nechají dělat svoje psy, udělali sami," dodává.

O hlubším efektu nových megaboardů nedávno zapochyboval prezident Rady pro reklamu Juraj Podkonický. "Proč ne, třeba to svůj účel splní. Ale  já bych osobně volil billboardy s vyšším pokrytím,"  prohlásil Podkonický.  O smyslu reklamy pochyboval i radní Miroslav Dvořák, podle něhož by se vynaložené peníze mohly využít efektivněji.

Lidé v Praze 14 mohli o víkendu poprvé vidět sporné billboardy, kterými chce vedení této městské části upozornit občany, aby při venčení svých psů uklízeli jejich exkrementy. (31. srpna 2001)

Lidé v Praze 14 mohli o víkendu poprvé vidět sporné billboardy, kterými chce vedení této městské části upozornit občany, aby při venčení svých psů uklízeli jejich exkrementy. (31. srpna 2001)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Britská královská rodina

Nejlepší videa na Revue