Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zavře to cesty v celé zemi, bojí se starosta prohry ve sporu o závoru

  10:24aktualizováno  10:24
Článek o rodině Ročeňových, kteří se po letech domáhají zavření veřejné cesty přes svůj pozemek ve Vysokém Mýtě, vyvolal řadu reakcí. Podle starosty Miloslava Souška zejména v dotčené části Domoradice, kde se prý za město postavili ostatní obyvatelé. Soušek varuje před precedentem pro celou republiku.

Starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek hájí postup radnice tím, že na místě je už léta vyježděná cesta. | foto: Město Vysoké Mýto

Původně to byl malý sousedský spor o to, zda lze zavřít cestu vedoucí přes soukromý pozemek, když ta původní je hned vedle. Ale po letech se tím už zabývají soudy, městský a krajský úřad i ombudsman.

Manželé Ročeňovi chtěli zrušit cestu, která není ani na mapě, aby jim při deštích netekla voda přímo na dům. Ale podle starosty Vysokého Mýta Miloslava Souška jsou manželé Ročeňovi potížisté, kteří se snaží ničit lidem v okolí život. "Šikanují své sousedy, chtějí je vyštvat," říká Soušek. (Více o podstatě sporu čtěte zde).

Můžete shrnout současnou situaci v Domoradicích?
Já mám výhodu, že vystupuji v celém případě jako nezúčastněný, protože celý příběh se odehrával předtím, než jsem přišel na radnici. Předpokládám, že zaměstná i několik dalších starostů.

O co jde ve sporu v Domoradicích

V roce 1999 koupili Ročeňovi domek v Domoradicích, o šest let později i pozemek přilehlý. Začali urgovat opravu okolních cest, aby mohli zrušit zkratku přes svůj pozemek. MÚ jim povolil postavit na pozemek závoru, vedení radnice proti tomu obratem podalo odvolání. Spor se dostal k soudu, nyní se radnice chystá závoru násilím odstranit, aby byla cesta opět průjezdná.

Celý příběh je jednoduchý: Ročeňovi koupili dům a různé pozemky. Udělali si spoustu nepřátel tím, že sousedům dělali problémy. V roce 2002 koupili část pozemku, na kterém je cesta. Tu sami několik let používali a nebránili veřejnému užívání. Pak se najednou rozhodli, že na jejich pozemku cesta nebude. Ale zákon v takovém případě neupřednostňuje právo na užívání soukromého majetku před právem ostatních lidí na veřejnou komunikaci.

MF DNES celý spor popsala. Změnilo se tím něco?
Myslím, že text způsobil dvě věci. Jednak si řada lidí právě na základě článku myslí, že se jedná o válku mezi Ročeňovými a úřadem. To je omyl. Naopak oni vedou válku s občany a snaží se do svého sporu zapojit město, kraj a soudy. Druhá věc je mínění obyvatel Domoradic, kteří okamžitě reagovali, telefonovali. Nakonec sepsali prohlášení, že plně podporují postup městského úřadu. To podepsali prakticky všichni obyvatelé Domoradic.

Což ale nemusí stále znamenat, že Ročeňovi nejsou v právu.
To znamená, že nejsou v právu. My se musíme striktně řídit právními předpisy. Při bližším pohledu zjistíme, že Ročeňovi koupili pozemek už s cestou. Před koupí i po ní cestu Ročeňovi i ostatní obyvatelé Domoradic řadu roků užívali.

Eva Ročeňová bojuje s radnicí ve Vysokém Mýtě o cestu, kterou ji město ilegálně
Na cestu, kterou radnice ilegálně postavila na pozemku v Domoradicích, dali
Miloslav Soušek, starosta Vysokého Mýta

Zleva Eva Ročeňová u sporné závory na cestě přes soukromý pozemek, vpravo starosta Miloslav Soušek.

Tím je podle vás dané, že na jejich pozemku cesta je?
Není to můj právní názor, je to skutečnost. Ale nemluvme o mém názoru, vyplývá to ze zákona. Ten říká, v kterém případě se o veřejnou cestu jedná a kdy zase ne.

Jenomže krajský soud vám v rozsudku z letošního ledna napsal, že váš právní výklad je mylný a že cestu je možné na soukromém pozemku stanovit jen ve výjimečném případě.
Já k odůvodnění rozsudku soudu nechci a nemohu dávat komentář. Já pouze vím, že žádný soud nerozhodl, že cesta neexistuje. Mám za to, že věta ve vámi citovaném rozsudku z ledna je vytržená z kontextu. Je pravda, že soud rozhodl, že městský úřad pochybil, když na pozemku Ročeňových povolil závoru. Proto rozhodnutí zrušil.

Zákon však klade přísné podmínky, kdy můžete nařídit cestu na soukromém pozemku. Jedna z nich říká, že vedle nesmí být jiná cesta, kterou mohou lidé používat. A ta tam je.
Ano, ale tato cesta nevykazuje všechny parametry dostatečné dopravní obslužnosti. Uvedu příklad: hasičské auto se tady nemá kde obrátit. Potom je i dům manželů Ročeňových v riziku, dostávají se do pasti v případě požáru. Celou věc je třeba brát v historickém kontextu. I proto, že Ročeňovi tuto cestu několik let uznávali a pozemek koupili s vědomím, že na něm je komunikace.

Z toho by ale vyplývalo, že si Ročeňovi sami škodí.
Oni předpokládají, že cestu budou využívat pouze sami.

To těžko, protože na cestě vytvořili val proti vodě, která jim tekla na dům, a ten ještě zpevnili osázenými stromky, přece přes ně nebudou jezdit.
Ano, pak z tohoto pohledu určitě ubližují sami sobě.

To ale nemá logiku.
Jednání Ročeňových nevykazuje logiku celá léta. Kdyby se chovali logicky, tak se se spoluobčany dohodli a všechno mohlo být jinak.

Ale vždyť se chovali logicky. Řádně požádali o povolení závory, kterou jim váš úřad povolil. Jenomže pak vedení města podalo odvolání proti rozhodnutí svých vlastních úředníků a tím to všechno začalo.
Ukážu vám svůj dům. Když prší a projede auto, tak mi stříká voda na dům a s tímto vědomím jsem si jej kupoval. A oni si také kupovali dům s vědomím, že jim tam za deště poteče voda.

Co když jim dá soud za pravdu?
Pokud bude rozhodnutí pravomocné a konečné, budeme respektovat rozhodnutí soudu. Existují ale tisíce zcela obdobných případů. Neprůjezdné by pak nebyly pouze Domoradice, ale celá Česká republika.

Autor:




 




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otto Chaloupka, poslanec Věcí veřejných
V páté Otázce zvítězil Chaloupka. Inspirují ho Masaryk, Churchill a Reagan

Vítězem pátého kola projektu Otázka pro prezidenta se stal politik a podnikatel Otto Chaloupka. Inspiruje ho Masarykova schopnost sjednocovat, Churchillova...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Euro za 18, nebo za 28? Poslanci se utkali o to, zda a kdy ho máme přijmout

Jsme zcela závislí na vývoji v eurozóně, máme usilovat o to být součástí eurozóny, řekla místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová ve Sněmovně při diskusi...  celý článek

Brněnské letiště.
Kraj pošle miliony na rozvoj leteckých linek. Ve hře je šest nových

Jihomoravský kraj přesune deset milionů korun z rezervního fondu pro mimořádné ekologické škody na rozvoj nových leteckých linek z Brna. Schválili to krajští...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.