Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čínští novináři protestující proti cenzuře potrestáni nebudou

  16:22aktualizováno  16:22
Spor mezi novináři prestižního čínského týdeníku Southern Weekly a úřady, který byl vyvolán razantním zásahem cenzorů do úvodníku novoročního vydání listu, se vyřešil dohodou. Vzbouření žurnalisté se vrátili do práce. Informoval o tom zpravodajský server BBC News.

Protesty před redakci čínského listu Týdeník jihu (Southern Weekly) proti cenzuře tisku (7. ledna 2012) | foto: AP

Případ vyvolal v minulých dnech nebývalou kampaň za svobodu slova na čínském internetu a demonstrace před redakcí týdeníku ve městě Kuang-čou (Kanton).

Zaměstnanci týdeníku žádali odstoupení šéfa propagandy v jihočínské provincii Kuang-tung, kterého osobně viní ze změn v článku, jenž v původní verzi volal po politických reformách, ale po zásahu cenzorů se změnil v oslavu vládnoucí komunistické strany (o protestech čtěte zde).

V řešení sporu se podle BBC angažoval i ambiciózní šéf komunistické strany provincie Kuang-tung Chu Čchun-chua. Na základě dohody uzavřené v úterý nebudou editoři a reportéři týdeníku potrestáni za protesty a stávku.

Podle některých zdrojů se vzbouřenci rovněž domohli slibu, že propagandističtí představitelé nebudou moci přímo cenzurovat materiály určené k vydání, ale budou jen texty kontrolovat a uvádět případné výhrady.

"Pokud je tomu skutečně tak, zaznamenala média jisté malé vítězství," řekl David Bandurski, expert na čínská média na univerzitě v Hongkongu. Kompromis by podle něj mohl přimět cenzory, aby ustoupili od "skutečně nešetrných zásahů", které podnikali v uplynulých měsících.

Úřady dohodou dosáhly ukončení nepříjemného konfliktu, který se stal nečekaným testem nového stranického vedení v čele s viceprezidentem Si Ťin-pchingem dva měsíce po nástupu do funkce. Příští vydání listu Southern Weekend vyjde díky dohodě normálně ve čtvrtek, sdělil jeden z novinářů.

Autor:


Témata: Demonstrace, stávka


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.