Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sponzoři politických stran jdou tam, kde cítí moc. Tratí na tom ODS

  2:29aktualizováno  2:29
Sponzoři politických stran pravděpodobně pečlivě sledují vývoj na politické scéně. A přejí tomu, od koho lze čekat, že po volbách bude mít moc. Vypovídá o tom analýza sponzorských darů za posledních sedm let, která ukazuje, jak se sponzoři přesouvají napříč politickým spektrem.
Sponzoři politický stran jdou tam, kde cítí moc. Ilustrační snímek

Sponzoři politický stran jdou tam, kde cítí moc. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Od chřadnoucí ODS se například část sponzorů přesunula k nadějnému hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše nebo k SPOZ, které po vítězství Miloše Zemana v prezidentských volbách mnozí předpovídali slibnou budoucnost.

Sponzorské příspěvky nejsou v příjmech stran rozhodně zanedbatelnou položkou, v určitých letech tvoří až třetinu. Výpadek pak má logicky vliv na to, kolik si strana může dovolit utratit za kampaň. Zmíněná ODS může jen nostalgicky vzpomínat na doby, kdy v jednom roce utratila za propagaci přes půl miliardy.

Podle dat portálu PolitickeFinance.cz, který je součástí projektu aplikovaného výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd, přešla spousta někdejších sponzorů ODS k jiným pravicovým stranám, nebo dokonce k levici.

Například bohumínská společnost Exelsior Group, zabývající se výrobou plastových obalů, poslala podle portálu v minulých letech celkem 1,55 milionu korun občanským demokratům a 100 tisíc korun TOP 09. Loni se však rozhodla podpořit levici a dala 50 tisíc Zemanovcům.

Podobným vývojem prošla stavební společnost Arnošt. Před pěti lety poskytla 100 tisíc korun na konto ODS. Loni se také přiklonila k SPOZ, které věnovala 200 tisíc.

Některé firmy sponzorují i více stran

Jinou kategorii sponzorů tvoří firmy, které sponzorují několik stran zároveň, a to mnohdy bez ohledu na levicovost či pravicovost. Čtvrt milionu korun dostalo loni pravicové hnutí ANO od zemědělské společnosti MJM Litovel. Stejná firma však zároveň podpořila 100 tisíci korunami i levicovou SPOZ.

Široké politické rozkročení předvedla i developerská společnost Passerinvest podnikatele Radima Passera. V minulém roce rovným dílem (po padesáti tisících korunách) obdarovala sociální demokraty, lidovce i TOP 09. Hnutí ANO se mohlo těšit dokonce z dvojnásobné částky od Passera.

Určitou výjimkou je otrokovická stavební skupina PSG, která se zaměřuje na energetické a průmyslové stavby. Ta v minulosti skrze firmy PSG International a PSG, a. s., sponzorovala jak ODS, tak KDU-ČSL i ČSSD. V loňském roce si ale získal sympatie skupiny jediný subjekt – ANO Andreje Babiše. Dostalo 50 tisíc korun.

"PSG v minulosti některým stranám na fungování přispívalo, aby podporovalo standardní fungování politického systému," uvádí ředitel marketingu PSG Patrik Kamas.

Finanční dary jsou investice, tvrdí americký sociolog

A podobně se vyjadřují další zástupci firem. Buď uvádějí, že jim nejde o vyjádření sympatií ke konkrétnímu subjektu, ale o podporu demokracie jako takové, nebo se nechtějí ke "sponzorskému přeběhlictví" vyjadřovat vůbec.

Americký sociolog Michael Smith, který řídí projekt PolitickeFinance.cz, upozorňuje, že za firemními dary stranám není jen nezištnost a obavy o demokracii.

"Firmy se chovají racionálně a finanční dary jsou pro ně investice. Možná chtějí získat vliv, možná zakázky, ale možná je ten důvod opravdu jen ideologický. V případě, že někdo podporuje více stran zároveň, je to spíš racionální než ideologické," konstatuje Smith.

Podle něj může být i menší dar v řádu desítek tisíc korun pokusem o ovlivnění politiky, pokud by se zájem firmy týkal jen regionální úrovně.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.