Vrtulníky Mi-17 afghánského letectva

Vrtulníky Mi-17 afghánského letectva | foto: Ministerstvo obrany USA

Spojenci mají pomocníka proti Talibanu. Vrtulníky ruské výroby

  • 35
Snesou extrémní teplotní výkyvy i drsné horské nebo pouštní prostředí a jsou výrazně levnější. Osvědčily se i v boji. Řeč je o vrtulnících ruské výroby, které stále častěji a ve větším počtu využívají i americké a britské jednotky v Afghánistánu.

Před několika lety zřejmě nemyslitelná věc. Teď americké i britské síly v Afghánistánu potvrdily, že pro zásobování svých jednotek i pro některé bojové operace používají vrtulníky ruské výroby.

Zatímco Američany k tomu vede především fakt, že se stroje prostě ve zdejších podmínkách osvědčily, britský důvod je daleko prozaičtější - vlastních vrtulníků mají v Afghánistánu málo a jejich kapacity prostě nestačí.

Britské ministerstvo obrany potvrdilo, že si v afghánské misi přes britskou soukromou společnost najímá privátní vrtulníky Mi-8 a Mi-26, které pilotují ruské nebo ukrajinské posádky.

Ostrovní deníky dokonce přišly se zjištěním, že vrtulníky ruské výroby údajně využívají i britské speciální síly při tajných operacích na jihu Afghánistánu. Stroje bez jakýchkoliv označení pilotují elitní britští letci vyškoleni k létání na těchto vrtulnících na základně speciálních sil v Kandaháru.

Britové mají v Afghánistánu zhruba dvacet strojů Chinook, SeaKing a Lynx. Poslední dva typy se však nehodí pro operace speciálních sil kvůli tomu, že se údajně jejich motory v afghánském vedru příliš rychle přehřívají. Velitelé si pravidelně stěžují, že takový počet helikoptér je na kontingent o síle 9 tisíc vojáků příliš malý.

Editor nejprestižnějšího leteckého magazínu AirForces Alan Warnes vyzval, "zda by Británie raději neměla pro potřeby vojáků nakoupit ruské stroje Mi-17". Důvodem je cena. Za tucet strojů ruské výroby by totiž Británie zaplatila zhruba 80 milionů liber. Kdežto 6 vrtulníků Merlin pořízených v roce 2006 stálo 175 milionů liber a za 8 těžkých transportních strojů Chinook dokonce 259 milionů liber.

Američané kupují vrtulníky pro Afghánce

Americké jednotky v Afghánistánu využívají v Afghánistánu stroje Mi-17. Stejně jako Britové pro zásobování jednotek, ale také pro přepravu osob. Je to v rámci výcviku pilotů a posádek vrtulníků Afghánské národní armády. Stroje ruské výroby pro afghánské vzdušné síly i nakupují.

Americké námořnictvo před týdnem dodalo čtyři nové stroje Mi-17 po afghánskou armádu v metropoli Kábulu a jeho okolí. Vrtulníky zakoupila kontraktorská společnost z Alabamy přímo u ruského výrobce na objednávku amerického velitelství NAVAIR. Celý proces od objednávky až po dodání strojů trval necelé tři měsíce.

Několik vyřazených vrtulníků Mi-17 a bitevních Mi-24 před časem darovala afghánským vzdušným silám i Česká republika.

Američané mají se stroji dobré zkušenosti už řadu let a to nejen z mise v Afghánistánu, ale i z jiných válečných konfliktů. Například v roce 1991 využíval stroj Mi-8 syrských vzdušných sil ke své "osobní přepravě" během války v Perském zálivu velitel spojeneckých sil, americký generál Norman Schwarzkopf.

ANALÝZA

"Tyto typy transportních vrtulníků, ať už ve službách afghánských bezpečnostních sil nebo aliančních jednotek, se poměrně dobře osvědčily, a to zejména co se týká provozu v náročných podmínkách, způsobech nasazení i z hlediska poskytování palebné podpory," konstatoval expert Martin Janků z Masarykovy univerzity v Brně.

Rusko nabízí NATO prodej dalších strojů

Nedostatku vrtulníků v Afghánistánu čelí i další jednotky zemí NATO. Se zajímavou nabídkou proto přispěchalo Rusko. Alianci výhodně prodá vrtulníky vhodné pro afghánskou misi. Agentuře Ria Novosti to potvrdil ředitel vývozní společnosti Rosoboronexport Dmitrij Šugajev.

Šlo by především o stroje Mi8/17. Rusko by případně mohlo zabezpečovat i výcvik posádek těchto vrtulníků a technického personálu. Spolupráce na bilaterální úrovni by údajně mohla být jedním z reálných projevů toho, že taková spolupráce mezi Ruskem a Severoatlantickou aliancí je v principu možná a mohla by být i oboustranně přínosná.

Letos v červnu Rusko a NATO souhlasily s restartováním vztahů a spolupráce v otázkách bezpečnosti, které se dostaly k bodu mrazu potom, co Rusko v srpnu 2008 vyslalo svá vojska bojovat do Gruzie.

Češi budou létat na jihovýchodě Afghánistánu

Modernizované vrtulníky Mi-171Š vyšle na přelomu roku do Afghánistánu i česká armáda. Tři stroje s posádkami budou sloužit v alianční misi na jihovýchodě země. Na základně Sharana už čeští specialisté několik týdnů budují veškeré potřebné zázemí včetně mobilní opravárenské haly, kterou ministerstvo obrany kvůli misi nechalo pořídit.

Zájem o vrtulníky ruské výroby pro nasazení v Afghánistánu projevila také například Kanada. Ministr obrany Peter MacKay představil plán dovybavení kanadských jednotek v Afghánistánu. Kromě nákupu několika už používaných ale i nových vrtulníků Chinook si chce Kanada pro zásobování jednotek pořídit na leasing šest ruských strojů.

Zcela jiným směrem chce jít americká námořní pěchota, která operuje v nebezpečné jižní provincii Hílmand. Ačkoliv mají Američané v Afghánistánu 120 vrtulníků, už na jaře by mariňáci měli dostat supermoderní bezpilotní, dálkově ovládané helikoptéry K-MAX. Sloužit budou pro přepravu materiálu i zásobování předsunutých základen, aby vojáci nemuseli riskovat útoky na pozemní konvoje.

Na jihu Afghánistánu působí 6 tisíc příslušníků námořní pěchoty. Vojáci jsou ale roztroušeni do zhruba dvou stovek skupin, v těžkém terénu a v bojových zónách doslova závislých na leteckém zásobování.

, natoaktual.cz,

Video