Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

SPECIÁL: Je půlka srpna 2002. Metro demoluje voda

  11:51aktualizováno  11:51
Ohlédnutí za povodněmi SPECIÁL: sledujte animaci, jak voda pronikala do metra, a porovnejte, jak vypadají zaplavená místa dnes.

Stanice metra Florenc byla povodní postižena nejvíc ze všech 25 stanic, které voda vyřadila. | foto: Radek MíčaMF DNES

Právě před pěti roky pustošila Prahu povodeň. Jen v metru napáchala škodu téměř za sedm miliard. Přitom ještě několik hodin před tím, než voda vtrhla do první stanice - Nádraží Holešovice - tehdejší primátor Igor Němec vyzýval Pražany, aby se nebáli podzemní dráhou cestovat.

Povodeň, která se přivalila do Prahy 12. srpna 2002, tu způsobila škody za deset miliard korun. Na třetině republiky, kterou voda tehdy také zaplavila, zanechala škodu stamiliardovou.

Pětisetletá voda, která se přivalila do hlavního města 12. srpna, způsobila v hlavním městě škody za deset miliard korun.

Na on-line zpravodajství z roku 2002 se podívejte zde

Metru nic nehrozí... Omyl!
V Praze navíc padl jeden velký mýtus. Celá léta totiž byli magistrátní úředníci přesvědčeni, že metro je dokonalá ochrana proti povodním.

"Nikdy jsme neměli možnost to vyzkoušet v praxi," bránil se tehdy ředitel metra Ladislav Houdek nařčení, že kdyby došlo na evakuaci občanů do metra, zřejmě by zemřely tisíce lidí. Pětisetletá voda pronikla do 17 stanic a dalších osm vyřadila z provozu. Nejhůř dopadly stanice Invalidovna a Florenc.

Ředitel Houdek kvůli zatopení podzemní dráhy později rezignoval, stejně jako šéf ochranného systému metra Jiří Svoboda.

Policie už dvakrát zkoumala, kdo je za sedmimiliardovou škodu v metru odpovědný, ale nikoho neobvinila. Do původního stavu se metro vrátilo až koncem března 2003.

Florenc a Invalidovna by šly pod vodu znovu
Dnes už je podzemní dráha chráněna mnohem lépe. Jen na Invalidovně a na Florenci by šly stanice pod vodu tnovu, tentokrát ovšem cíleně. Voda by se sice dostala i do eskalátorových tunelů, ale dál by se šířit neměla.

"Byly tam provedeny protipovodňové bariéry, ale ještě musí dojít k dostavbě nadzemních objektů, aby skutečně splňovaly náročnost na pětisetletou vodu," řekl MF DNES předseda výboru dopravy magistrátu David Vodrážka.

Zabezpečení těchto stanic tak, aby se do nich voda vůbec nedostala, by bylo podle Dopravního podniku velmi drahé a vydání stavebních povolení náročné.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
S výsledky voleb Češi spíš spokojeni nejsou, ukázal bleskový průzkum

Češi nejsou spokojeni s výsledky voleb. Ukázal to průzkum společnosti Median. Podle něj většina lidí sice nemá obavy o budoucnost demokracie v zemi, dotázaným...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Místopředsedové ČSSD Milan Chovanec a Lubomír Zaorálek hovoří s novináři před...
ČSSD by mohla skončit v opozici, řekl Chovanec. Sjezd bude v dubnu

Mimořádný sjezd ČSSD by se měl konat v Hradci Králové 7. dubna, řekl po večerním jednání užšího vedení strany její úřadující šéf Milan Chovanec. V tento den...  celý článek

Adecco spol. s r.o.
Elektromechanik – Ostrava – 2 směnný provoz

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.