Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

SPECIÁL: Je půlka srpna 2002. Metro demoluje voda

  11:51aktualizováno  11:51
Ohlédnutí za povodněmi SPECIÁL: sledujte animaci, jak voda pronikala do metra, a porovnejte, jak vypadají zaplavená místa dnes.

Stanice metra Florenc byla povodní postižena nejvíc ze všech 25 stanic, které voda vyřadila. | foto: Radek MíčaMF DNES

Právě před pěti roky pustošila Prahu povodeň. Jen v metru napáchala škodu téměř za sedm miliard. Přitom ještě několik hodin před tím, než voda vtrhla do první stanice - Nádraží Holešovice - tehdejší primátor Igor Němec vyzýval Pražany, aby se nebáli podzemní dráhou cestovat.

Povodeň, která se přivalila do Prahy 12. srpna 2002, tu způsobila škody za deset miliard korun. Na třetině republiky, kterou voda tehdy také zaplavila, zanechala škodu stamiliardovou.

Pětisetletá voda, která se přivalila do hlavního města 12. srpna, způsobila v hlavním městě škody za deset miliard korun.

Na on-line zpravodajství z roku 2002 se podívejte zde

Metru nic nehrozí... Omyl!
V Praze navíc padl jeden velký mýtus. Celá léta totiž byli magistrátní úředníci přesvědčeni, že metro je dokonalá ochrana proti povodním.

"Nikdy jsme neměli možnost to vyzkoušet v praxi," bránil se tehdy ředitel metra Ladislav Houdek nařčení, že kdyby došlo na evakuaci občanů do metra, zřejmě by zemřely tisíce lidí. Pětisetletá voda pronikla do 17 stanic a dalších osm vyřadila z provozu. Nejhůř dopadly stanice Invalidovna a Florenc.

Ředitel Houdek kvůli zatopení podzemní dráhy později rezignoval, stejně jako šéf ochranného systému metra Jiří Svoboda.

Policie už dvakrát zkoumala, kdo je za sedmimiliardovou škodu v metru odpovědný, ale nikoho neobvinila. Do původního stavu se metro vrátilo až koncem března 2003.

Florenc a Invalidovna by šly pod vodu znovu
Dnes už je podzemní dráha chráněna mnohem lépe. Jen na Invalidovně a na Florenci by šly stanice pod vodu tnovu, tentokrát ovšem cíleně. Voda by se sice dostala i do eskalátorových tunelů, ale dál by se šířit neměla.

"Byly tam provedeny protipovodňové bariéry, ale ještě musí dojít k dostavbě nadzemních objektů, aby skutečně splňovaly náročnost na pětisetletou vodu," řekl MF DNES předseda výboru dopravy magistrátu David Vodrážka.

Zabezpečení těchto stanic tak, aby se do nich voda vůbec nedostala, by bylo podle Dopravního podniku velmi drahé a vydání stavebních povolení náročné.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Problémem v jídlech pro děti je stále příliš mnoho vepřového masa.
O školníky a kuchaře je velká nouze. Na dvouměsíční volno už lidé neslyší

Základní i střední školy napříč celou republikou se potýkají s velkým nedostatkem nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, školníků či účetních....  celý článek

(Ilustrační snímek)
K volbám do Sněmovny se přihlásilo jednatřicet stran, nejvíc v historii

Do říjnových voleb do Poslanecké sněmovny se přihlásilo jednatřicet volebních uskupení. Je to nejvíce v historii samostatné České republiky a o sedm více než...  celý článek

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.