Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Špatný stav polské trati může zastavit vlaky z Liberce do Žitavy

  12:57aktualizováno  12:57
Vlakové spojení z Liberce do německé Žitavy je ohroženo. Na zanedbaném tříkilometrovém úseku v Polsku jezdí už nyní vlaky o 70 kilometrů v hodině pomaleji, než by mohly. Nyní však hrozí, že kvůli havarijnímu stavu právě této krátké polské části přestanou do Německa a dále do Varnsdorfu jezdit vlaky úplně.
Hrozí, že kvůli trati v havarijním stavu, přestanou do Německa jezdit vlaky. (Ilustrační foto)

Hrozí, že kvůli trati v havarijním stavu, přestanou do Německa jezdit vlaky. (Ilustrační foto) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

"Musela by být zřízena náhradní autobusová doprava, která by byla velmi nákladná a cestu by zpozdila. Po změně jízdních řádů by pak hrozilo, že spoj zmizí úplně," odhaduje možnou reakci na úplný kolaps polské části trati Jaroslav Jirman, krajský ředitel osobní dopravy Českých drah.

Že je situace vážná říkají i další odborníci. "Polský úsek je opravdu v zoufalém stavu, postupně se snižuje dovolená rychlost, která je nyní pouhých 30 kilometrů v hodině," potvrdil systémový specialista železnic Jindřich Berounský.

Stejný názor má i Georg Janetzki, jednatel německého dopravního svazu ZVON, s nímž Liberecký kraj spolupracuje právě na zkvalitnění a zrychlení přeshraniční dopravy.

Pro Poláky není trať důležitá

Pro správce polských železnic úsek není prioritou. Měří necelé tři kilometry, a navíc nemá žádnou zastávku.

"Ačkoli dopravci platí za průjezd poplatky, polská strana ani na několikeré výzvy příhraničních měst a obcí s tratí nic nedělá," poukázal na složitost problému Berounský.

Pokud by měl tento úsek stejné parametry jako ty české a německé, vlak by tudy mohl podle Berounského projet asi za dvě minuty. V současnosti mu to trvá šest minut.

Tento problém brzdí rozvoj celé příhraniční dopravy. "Právě připravujeme společně s německou stranou studii, která by měla podpořit dopravu na této trase. Vedle modernizace nádraží a zastávek je právě polský úsek hlavním problémem," uvedl Petr Prokeš ze společnosti Korid LK, která koordinuje osobní dopravu v kraji.

Podle Prokeše je v komunikaci s polskou stranou problém, a tak se chystá delegace ZVON a Libereckého kraje jednat o této komplikaci přímo ve Varšavě.

"Hlavní otázkou budou peníze, modernizace vyjde na desítky milionů korun. Budeme se snažit získat na provoz dotaci z Evropské unie," přiblížil Prokeš.

Úsek Liberec – Hrádek nad Nisou, který je podle Prokeše stěžejní, je už modernizován. "Do oprav trati i zabezpečení se za poslední dva roky investovalo zhruba sto milionů korun," upřesnil Ivan Jágr ze Správy železniční dopravní cesty.

Aby mohl vlak od hranic až do Liberce jezdit stokilometrovou rychlostí, brání v tuto chvíli podle Jágra jen jeden nechráněný přejezd v Dolní Suché.

Nyní se na trati Liberec – Žitava – Varnsdorf doplňují České dráhy se společností RailTrans, od prosince tohoto roku tyto dopravce nahradí německá společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva. Ta vyhrála veřejnou soutěž, kterou vypsal Liberecký a Ústecký kraj.

Nový dopravce slibuje komfortní nízkopodlažní vlaky a rychlejší spojení. V budoucnu by měly na nejvytíženějším úseku z Liberce do Žitavy jezdit vlaky každou hodinu. Zavedení hodinového taktu však brání právě zanedbaný úsek v Polsku.

České dráhy se z trati úplně nestáhnou. "Osobní vlaky bude provozovat pouze nový dopravce, ale předběžně jsme dohodnutí, že v jízdním řádu zůstane oblíbený spěšný vlak do Drážďan, který budeme i nadále provozovat my," řekl Jirman.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.