Ponorka Navantia S-80 má podle odhadů inženýrů nadváhu celých 75 tun a přes 80 metrů dlouhý stroj se tak dočká velkých úprav. Inženýři plánují jeho prodloužení, které by mělo vykompenzovat přebytečnou váhu.
Neočekávané ladění problémů má však dva háčky - termín dodání ponorky se prodlouží o dva roky a námořnictvo zaplatí za každý dodatečný metr asi 7,5 milionu eur (asi 196 milionů korun).
Společnost Navantia, která ponorky staví ve svých docích v přístavu Cartagena, nyní hledá technické experty, kteří by jí s neočekávanými úpravami údajně nejmodernější konvenční ponorky pomohli.
Španělské námořnictvo si u firmy objednalo čtyři stroje Navantia S-80 v celkové ceně 2,2 miliardy eur (asi 50 miliard korun). Jedná se o jeden z největších armádních kontraktů ve španělské historii.
Slavný vynálezce by radost neměl
Tři ponorky jsou ve výrobě a původní termín dodání byl stanoven na březen 2015. První stroj chtělo námořnictvo paradoxně pojmenovat po Isaacu Peralovi, slavném španělském vynálezci, které se zasadil o významné pokroky v konstrukci ponorek, píše server telegraph.co.uk.
Posunutý termín dodání a dodatečné náklady však nejsou jediným problémem, které místní námořnictvo trápí. Musí také vynaložit velké obnosy peněz na udržení současných modelů ponorek v operativním stavu. Náklady se vyšplhají až na 15 milionů eur ročně (téměř 390 milionů korun).
Vzhledem k tomu, že rozpočet ministerstva se od počátku ekonomické krize v roce 2008 snížil o celých 30 procent, se může jednat o velký problém.