Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž Frame 010 poprvé - Ne každý rok se koná posvícení a tahle výstava je důkazem

  11:11aktualizováno  11:11
Dva kritické materiály se vztahují k soutěži Frame 010, jejíž vítězné práce jsou nyní vystaveny v Leica Gallery Prague - tento text Josefa Chuchmy i text fotografa Radka Burdy, který v Kavárně on-line následuje. Navzdory všem výtkám k letošnímu ročníku jde o akci, která si zaslouží pozornost.

Frame 010 - pohled do expozice - Tomáš Trojan: Ve stínu psal, 3. cena v kategorii Bůh | foto: Josef Chuchma, MF DNES

Výstava založená na výsledku soutěžní fotografické přehlídky je samozřejmě vždy odvislá od toho, které konkrétní práce se jí zúčastní. Ovšem jaká díla jsou do klání zasílána, to není věc výhradně momentální situace, tedy toho, co se v daném časovém období zrovna urodilo. Základní směřování děl se po několika ročnících soutěžního podniku přizpůsobuje tomu, co pořadatelé upřednostňují, jaké práce oceňují. Porotci totiž destilují vítězný vzorek a ten pak působí na nabídku následujících ročníků. Příkladně je to vidět na novinářských přehlídkách World Press Photo, natož Czech Press Photo. Tento mechanismus funguje i u akce zvané Frame, což je mezinárodní fotografická soutěž pro profesionální fotografy a studenty fotografických škol z Česka, Polska, Slovenka a Maďarska. Vítězné práce šestého ročníku představuje nyní Leica Gallery Prague.

Frame 010 - pohled do expozice - Hermitage - 1. cena v kategorii Bůh

Frame 010 - pohled do expozice - Hermitage - 1. cena v kategorii Bůh

Onen mechanismus předpokládatelnosti funguje u Frame i přesto, že pořadatelé každý rok vyhlašují jiné kategorie, přičemž jejich „pojmovost“ a obecnost velmi připomíná zadání školních cvičení na současných tuzemských vysokoškolských učilištích umělecké fotografie. A tak soutěž Frame 010 vyzývala k účasti v kategoriích Bůh, Klasika, Rekreakce (zatímco například u Frame 009 to byly kategorie Show, Vztah, In). Takové zadání může přinášet autorům bolehlav, protože jak je naplnit a nebýt trapný či doslovný? Ale může svou obecností paradoxně rovněž vést k bezstarostné libovůli autorsky argumentující, že pod takový pojem se toho vejde dost a dost.

Toto pnutí je na sestavě vítězných prací patrné, a nezastírají je ani porotci v textech, jimiž přispěli do čtyřiaadvacetistránkové brožury-katalogu. (Porota vybírala z 97 souborů přihlášených 77 autory, v každé kategorii se vyhlašuje první až třetí místo; nyní poprvé svoji cenu udělila i hostící Leica Gallery Prague).

Frame 010 - pohled do expozice - Zvláštní cena Leica Gallery Prague: Petr Willert za soutěžní soubory Před domem a Dobrá hospodyňka má pro pírko přes plot skočit.

Frame 010 - pohled do expozice - Zvláštní cena Leica Gallery Prague: Petr Willert za soutěžní soubory Před domem a Dobrá hospodyňka má pro pírko přes plot skočit.

Soutěž je sice mezinárodní, ale jako u předloňského, tak i u loňského ročníku je zřejmá dominance tuzemských autorů. A vizualita, která teď převažuje na zdejších katedrách fotografie, v části galerií i třeba v časopise Fotograf, je určující pro vítěze Frame 010. Jde tedy, s dovolením, o soutěž především českou, s nepřehlédnutelným zastoupením inscenované a konceptuální tvorby. Ani jeden z deseti laureátů nevystavuje natolik výrazné dílo, jako v předchozích ročnících například Andrej Balco, Tereza Vlčková, Pavel Matela, Vojtěch V. Sláma či Daniela Dostálková. Ve srovnání s Frame 009, jehož kolekci ukázala Leica Gallery na jaře loňského roku, je celková úroveň o poznání nižší. Jestli lze vůbec najít nějaký společný a výstižný znak Frame 010, nejspíš jej můžeme formulovat jako komplikovanou doslovnost: vyznačují se jí jak snímky z Kláštera Poláka Lukasze Pienkowského (vítěz ketegorie Bůh), tak z Treťjakovské galerie (Milan Bureš stanul na nejvyšším stupni v kategorii Rekreace) i všechny tři oceněné soubory v kategorii Klasika. Ostatně lze si „nalistovat“ stránky www.fotoframe.net - a tam porovnávat!

Pohled do expozice Frame 010 v Leica Gallery Prague

Pohled do expozice Frame 010 v Leica Gallery Prague

Každý rok se prostě neurodí stejně. Ale ještě tady nebyla připomenuta důležitá věc: soutěž Frame má smysl, protože podává průběžné zprávy o zcela jiném druhu profesionální fotografie než Czech Press Photo.

Autor:


Šafářová v Rozstřelu: Trenéři se mi dřív smáli. Teď je první na světě





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)
ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata zápisníku "Minulý týden", který vychází...  celý článek

Sjezd ČSSD v Brně - (zleva) brněnský primátor Roman Onderka, jihomoravský hejtman a kandidát na předsedu ČSSD Michal Hašek a Zdeněk Škromach (18. března 2011)
ZÁPISNÍK: Troubové a hněv. ČSSD, ani Zeman nechápou míru vzteku v zemi

Soutěž o nejpitomější výmluvu v sociální demokracii. Podlehl Zeman přesvědčení o neomylnosti? Babiš jde nahoru. To jsou témata zápisníku "Minulý týden"...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.