Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soud v Londýně rozhodl o vydání podnikatele Savova do Česka

  15:51aktualizováno  15:51
Stíhaný podnikatel František Savov má být vydán do Česka. Rozhodl o tom soud v Londýně. O vydání žádají české úřady kvůli tomu, že je podnikatel stíhán za krácení daní a legalizaci výnosů z trestné činnosti. Savov obvinění odmítá, proti verdiktu se jeho právníci odvolají.

Podnikatel František Savov (vlevo) po jednání soudu v Londýně (10. června 2015) | foto: ČTK

„Právní zástupci pana Františka Savova podají proti dnešnímu rozhodnutí soudu odvolání. Verdikt považujeme pouze za dílčí. Navíc toto extradiční řízení je první bitvou v dlouhé válce, která bude teprve následovat. Procesně zásadnější řízení před soudy ve Spojeném království i před Evropskými soudy teprve začnou,” uvedl mluvčí Františka Savova Jan Hrubeš.

Případ tak bude řešit vyšší instance. Savov má nyní na odvolání sedm dní, každopádně musí zaplatit soudní výlohy 1 200 liber, tedy asi 46 tisíc korun.

František Savov

  • Je vlastníkem vydavatelství Mladá fronta (nijak nesouvisí s vydavatelstvím MAFRA, pod které patří deník MF DNES). Savov, o jehož soukromí a minulosti na veřejnost proniklo jen minimum informací, se k vlastnictví Mladé fronty přihlásil začátkem roku 2012 poté, co podle svých slov vykoupil posledního minoritního akcionáře.

  • Podnikatel vlastní také kyperskou společnost Maraflex. Ta počátkem loňského roku koupila dejvický Hotel Praha , ale v červnu ho odprodala skupině PPF Petra Kellnera.

  • Jaké další firmy Savov v Česku ovládá, není jisté. V tisku se v minulosti objevily informace, že jde například o lounské železniční strojírny Legios (přejmenované nedávno na Heavy Machinery Services), budějovický pivovar Samson (v červenci 2014 ho koupila americko-belgická skupina Anheuser-Busch) či reklamní agenturu Comunica.
  • Savov v minulosti řekl, že se před českou justicí neskrývá. Je prý ale přesvědčen, že v Česku nemá zaručeno právo na spravedlivý proces.

    Česká strana na podnikatele vydala evropský zatýkací rozkaz, podle obhajoby ale bezdůvodně a účelově. „Jak jsme již mnohokrát uvedli, existuje řada důkazů, že vyšetřování v České republice není standardní a je ovlivněno nejrůznějšími tlaky,“ řekl Hrubeš.

    Podnikatel tvrdí, že podle britského práva nebyly splněny podmínky pro jeho vydání. Uvedl také, že proti němu vedou kampaň média vlastněná vicepremiérem a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO).

    Podle českých vyšetřovatelů Savov spolu s dalšími podezřelými vytvářel fiktivní daňová přiznání, aby získal nárok na odpočet daně z přidané hodnoty. Proti zahájení stíhání podal podnikatel ústavní stížnost, kterou soud v únoru odmítl. V dubnu zamítl i Savovovu stížnost proti zajištění 648 milionů korun z podnikatelova účtu. Právě tuto škodu podle názoru vyšetřovatelů podnikatel způsobil.

    Savov je známý především jako majitel vydavatelství Mladá fronta, do jehož portfolia patří například deník E15, týdeník Euro, časopis Lidé a země, některá dětská periodika či odborné lékařské časopisy. Je spojován také s několika strojírenskými podniky v Česku.

    Autoři: ,






    Hlavní zprávy

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.