Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řecký soud osvobodil novináře, který zveřejnil majitele švýcarských kont

  9:45aktualizováno  9:45
Řecký soud osvobodil novináře Kostase Vaxevanise. Ten minulý týden zveřejnil seznam s dvěma tisíci Řeků, kteří si v minulosti pořídili účet ve Švýcarsku. Místo uznání však byl obviněn z porušení zákona o ochraně osobních údajů.

Seděl u bočního vchodu k aténskému soudu a pohrával si s úzkou černou šálou. Řecký novinář Kostas Vaxevanis ve čtvrtek dopoledne čekal na zahájení svého procesu. Nebyl sám. U soudní budovy ho doprovázely desítky lidí a novinářů. Vaxevanisova kauza totiž v jihoevropské zemi už skoro týden jitřila emoce.

Aféra odstartovala minulou sobotu, kdy novinář zveřejnil seznam s 2 059 jmény Řeků, kteří si v minulosti pořídili zahraniční účet ve Švýcarsku. Listina se objevila v týdeníku Hot Doc a už druhý den si pro šestačtyřicetiletého Vaxevanise přijela policie. Posléze byl obviněn z porušení zákona o ochraně osobních údajů.

Soud však novináře osvobodil. "Soud rozhodl, že jste nevinen," sdělila soudkyně po 12 hodin trvajícím slyšení. Vaxevanis byl přitom smířen s případným odsouzením. "Jestli mám jít do vězení, půjdu," řekl. "Ne proto, že jsem hrdina, ale abych ukázal na nespravedlnost, jaká se v Řecku děje," dodal. Seznam podle něj obsahuje i jména lidí, kteří mohli získat peníze nelegálně. Řecká vláda o tom věděla, ale nic neudělala.

Všechno začalo před dvěma lety, kdy bývalý zaměstnanec švýcarské banky HSBC ukradl seznam řeckých klientů banky a poskytl ho francouzským úřadům. Tehdejší francouzská ministryně financí Christine Lagardeová (dnes šéfka Mezinárodního měnového fondu) seznam předala svému řeckému kolegovi Jorgosovi Papakonstantinouovi k prověření možných daňových úniků.

Tři vlády a žádný zájem

Seznam však na ministerstvu zapadal prachem. Dokud ho Vaxevanis nezveřejnil, resort nezahájil žádné vyšetřování, a to se v Řecku od té doby vystřídaly tři vlády. Originál dokumentu se dokonce ztratil, už Papakonstantinouův následovník převzal jen kopii.

"Vydavatelé, obchodníci, jachtaři a celý náš systém moci si posílá peníze do zahraničí. A to jsou údaje jen z jedné banky," řekl Vaxevanis, podle něhož některá konta sloužila pro praní špinavých peněz. "Tři vlády nám lhaly a s tímhle seznamem se vysmívaly řeckému lidu," dodal.

Kromě zhruba třiceti politiků a ministerských poradců (jeden z nich je i blízký spolupracovník současného premiéra Antonise Samarase) jsou na seznamu podnikatelé, právníci, lékaři, novináři, studenti, a dokonce i docela velký počet žen v domácnosti.

Obvinění byla podle novinářových obhájců vágní a nekonkrétní. Nikdo ze seznamu si na Vaxevanise nestěžoval, týdeník navíc zveřejnil jen jména, žádné jiné údaje.

Podle řeckého ministra financí Jannise Sturnarase však už daňové úřady začaly rozesílat první obsílky osobám disponujícím účty v zahraničí, jejichž hodnota se podle bližšího zkoumání vůbec neshoduje s daňovými přiznáními.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polonahý prezident Vladimir Putin se na dovolené chlubí jedním ze svých úlovků...
Buď jak Putin, ukaž hruď. Lidé na fotkách napodobují ruského prezidenta

Tisíce lidí se rozhodly vzdát poctu ruskému prezidentovi Vladimíru Putinovi a vyfotit se bez trička. Reagují tak na nejnovější zveřejněné fotografie Putina z...  celý článek

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Španělé mají nového podezřelého z útoku, posílí bezpečnost v letoviscích

Řidič dodávky, který ve čtvrtek při teroristickém útoku v Barceloně zabil 13 lidí, je možná stále naživu a na útěku. Podle zpravodajského serveru BBC News to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.