Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kapitán Concordie měl dost času náraz lodi odvrátit, zaznělo u soudu

  23:14aktualizováno  23:14
V Itálii pokračuje soud s Franceskem Schettinem, kapitánem lodi Costa Concordia, která v lednu ztroskotala u břehů ostrova Giglio. Kapitán měl podle soudních expertů dost času na to, aby dokázal katastrofě zabránit. Náraz na útesy zapříčinily také vypnuté sonary, míní. Odstranění vraku lodi se podle nich protáhne o šest měsíců.

U soudu zaznělo, že skutečnost, že se loď převrátila nedaleko hlavního přístavu Giglio, je spíš velké štěstí než zásluha kapitána lodi Francesca Schettina. Informoval o tom server telegraph.co.uk.

"Bylo tam dost vody. Kapitán měl prostor i čas na to dostat loď mimo nebezpečí," prohlásil u soudu admirál Giuseppe Cavo Dragone, který zasedl v panelu expertů zkoumajících, jak se neštěstí stalo. "Manévr po nárazu byl zbytečný, protože kapitán už neměl nad lodí žádnou kontrolu," dodal.

Znalci Schettinovi vyčetli, že příliš dlouho váhal s jednotlivými příkazy, jimiž mohl rozsah katastrofy zmírnit, a také jeho lži úřadům o situaci na lodi.

Jednou z příčin nehody mohl být také vypnutý sonar, který měří hloubku vody pod plavidlem. "Kdyby bylo zařízení zapnuté, loď nemusela narazit," míní další z expertů.

Loď zůstane v moři o půl roku déle

Odstraňování vraku ztroskotané výletní lodě Costa Concordia, která uvázla v útesu u ostrova Giglio, se proti dosavadním odhadům protáhne o šest měsíců. Z místa se tak nedostane dříve než v létě příštího roku. Oznámila to firma Titan, která má operaci na starost.

Na vině jsou podle společnosti technické problémy způsobené zejména žulovým podložím, na kterém lze jen s velkými obtížemi upevnit podpůrné pilíře, na něž se má převrácené plavidlo přemístit. Panují přitom obavy, aby zpola zatopený vrak nesklouzl ještě hlouběji do moře. Operaci rovněž zpozdí zimní počasí.

Soud s Franceskem Schettinem začal v pondělí a po zbytek týdne bude ještě pokračovat. Kapitánovi, jenž je obviněn z mnohonásobného zabití z nedbalosti, hrozí mnoho let vězení kvůli odpovědnosti za smrt 32 obětí tragédie. Na palubě luxusního výletního parníku bylo při jeho najetí na mělčinu 4 200 pasažérů a členů posádky (vše o ztroskotání lodi čtěte zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Jižní Korei začalo pravidelné korejsko-americké vojenské cvičení. Na snímku...
Armády Jižní Koreje a USA zahájily společné cvičení. Provokace, zní z KLDR

V Jižní Koreji začalo plánované jedenáctidenní vojenské cvičení, kterého se kromě padesáti tisíc jihokorejských zúčastní také 17,5 tisíce amerických vojáků....  celý článek

Ikonická hodinová věž v Londýně Big Ben na příští čtyři roky utichne.
Big Ben si odbil svoji poslední hodinu, čeká ho čtyřletá rekonstrukce

Známá hodinová věž v Londýně se v pondělí po poledni naposledy rozezněla před čtyřletou odstávkou z důvodu plánované rekonstrukce. Kromě odpojení zvonu se...  celý článek

Brigitte Macronová (Taormina, 26. května 2017)
První dáma Francie dostala oficiální roli. Pracovat bude zadarmo

Manželka francouzského prezidenta Brigitte Macronová dostala oficiální reprezentativní roli v Elysejském paláci. Za svou činnost ale nebude nijak finančně...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.