Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čína soudí zavrženého aparátčíka Po Si-laje, hrozí mu i smrt

  6:48aktualizováno  9:36
Ve východočínském městě Ťi-nan začíná soud s někdejším prominentním čínským politikem Po Si-lajem obžalovaným z korupce, přijímání úplatků a zneužívání moci. Po Si-laj před soudem odmítl některá obvinění, popřel přijetí úplatku od hongkongské firmy a uvedl, že doufá ve spravedlivý soud. Rozsudek se očekává počátkem září.

Aféra Po Si-laje, který donedávna patřil k nejužšímu čínskému vedení, je označována za největší politický skandál v Číně za posledních dvacet let.

Pád vlivného politika odstartoval záhadný útěk Wang Li-jüna, bývalého policejního šéfa ve městě Čchung-čching, na americký konzulát, kde se policista skrýval 24 hodin. Wang pak obvinil Poovu manželku z vraždy britského podnikatele Neila Heywooda. Po byl v září vyloučen z komunistické strany a obviněn z korupce a ze zneužití moci ve snaze zločin utajit.

Poovu manželku Ku Kchaj-laj soud loni v srpnu za vraždu Brita odsoudil k trestu smrti s dvouletým odkladem (více o rozsudku čtěte zde). Wang Li-jün dostal 15 let vězení za to, že se vraždu a další činy pokoušel krýt.

Po Si-laj ještě letos v únoru odmítal spolupracovat s vyšetřovateli a dvakrát vyhlásil hladovku. Trval na tom, že svou nevinu před soudem obhájí.

Soud pak ve čtvrtek potvrdil, že obvinění Po Si-laje ze zneužití moci se vztahuje k případu Heywoodovy vraždy. Podle regulí komunistické strany měl Po Si-laj o případu informovat stranické orgány v Pekingu. Skutečnost, že to neudělal, podle soudu ohrozila princip stranického řízení.

Soud oznámil, že Po je rovněž obžalován z přijetí úplatku ve výši 21,8 milionu jüanů (69 milionů korun) od podnikatele Sü Minga a od Tchang Siao-lina, šéfa hongkongské exportní společnosti Dalian International Development. Úplatek prý obdržel prostřednictvím své manželky Ku a syna Po Kua-kua, který je nyní v USA na studiích. Je to vůbec poprvé, co se soudní spis o Poově synovi zmiňuje.

Na veřejnosti po 17 měsících

Jednání soudu je veřejné, i když západní novináři do soudní síně přístup nemají. Podle sdělení soudu je mezi 110 osobami přítomnými přelíčení devatenáct čínských reportérů. Soud kromě toho o průběhu jednání informuje na svém blogu v sociální síti Sina Weibo, což místní komentátoři označují za bezpříkladný projev otevřenosti.

Fotogalerie

Právě na tomto blogu se objevilo i první vyjádření čínského politika ke vzneseným obviněním. Po před soudem některá z nich odmítl. Uvedl, že od hongkongské společnosti Dalian nikdy žádný úplatek nepřijal. "Pokud jde o tu věc, že mi Tchang Siao-lin měl třikrát předat peníze, jednou jsem to před vyšetřovací komisí přiznal, bylo to ale proti mé vůli," tvrdí souzený muž. "Doufám, že soudce rozumně a spravedlivě posoudí tento případ podle zákonů naší země," dodal Po Si-laj.

Po se objevil na veřejnosti poprvé po 17 měsících. Televizní stanice vysílaly jeho obrázek, jak v doprovodu dvou policistů stojí před soudcem hladce oholen bez pout, s vlasy, které vypadaly, že jsou stále obarvené načerno. Jeho slova signalizují, že bude proti obviněním bojovat. Z vyjádření soudu nicméně nebylo jasné, jak se obžalovaný staví k ostatním obviněním. Jestliže v některých svou vinu uzná, bude to podle agentury Reuters signál, že dosáhl se soudem dohody.

Neohrožený zastánce chudých

Jeho přívrženci, kterých v Číně není málo, ho označují za oběť mocenského boje mezi stoupenci komunistických pořádků a reformátory. Po Si-laj bývá označován za obhájce revolučních ideálů někdejšího diktátora Mao Ce-tunga a za neohroženého zastánce chudých. Tato legenda podle čínských komentátorů mění proces v celostátně citlivý politický problém.

Po by za své činy mohl být odsouzen k trestu smrti, i když se spíše očekává, že mu tento trest bude podmínečně odložen. V praxi to znamená doživotí nebo 20 let vězení. Jeho odsouzení je považováno za jisté, otázkou je, jak se před soudem bude hájit.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.