Smrtelná nehoda u Trnové na Tachovsku. Tunové rameno spadlo na auto. (16. ledna 2009)

Smrtelná nehoda u Trnové na Tachovsku. Tunové rameno spadlo na auto. (16. ledna 2009) | foto: HZS Plzeňského krajeiDNES.cz

Soud rozdal podmínky za tragédii při převozu lesnického stroje

  • 12
Tachovský soud uložil podmínky řidičům, kteří loni zavinili tragickou nehodu v Trnové na Tachovsku. Na tahači převáželi lesnický stroj. Během jízdy se mu ale uvolnilo rameno a smetlo osobní automobil se čtyřmi lidmi, jeden zahynul. Dvojici přitom hrozil až dvouletý trest.

Karlu Nevlidovi i Zdeňku Švaigrovi vyměřil soudce za ublížení na zdraví rok vězení podmíněně s dvouletou zkušební lhůtou. Řidičáky oběma zkušeným šoférům nechal. Rozsudek není pravomocný, ani jeden z řidičů na rozsudek nepřijel.

Stokrát to vyšlo, proč by to nemělo klapnout zase? Hlavně tahle typická česká vlastnost se podle tachovského soudce Josefa Junka podepsala na tragédii.

Série nedbalostí, která vyvrcholila tragédií, začala loni 16. ledna v Chyšné na Pelhřimovsku. Právě tam nakládali oba řidiči speciální lesácký stroj. S dvanáct metrů dlouhým a přes 23 tun těžkým monstrem najel na speciální návěs tahače strojník lesáckého obra. Stroj zabrzdil a vypnul.

Nevlida se Švaigrem začali monstrum upevňovat. Řidič lesáckého stroje jim údajně řekl, že návěs je úzký a na stroji, stejně jako při předchozím převážení, nejde zajistit jeden z kloubů, které monstrum definitivně znehybní. Řidiči tahače to podle spisu neřešili ani při předcházejících jízdách a stroj upevnili jako obvykle.

Z Chyšné ještě ten den vyrazili do Tachova. Při přestávce na čerpací stanici u Rokycan šel Nevlida zkontrolovat, jestli stroj drží. "Dotáhnul jsem kurty, prověřil napínák, očistil jsem maják. Všechno bylo v pořádku," líčil pak řidič u soudu.

K tragédii došlo pouhých pět kilometrů před Tachovem. V zatáčce u Trnové se uvolnilo na převáženém stroji rameno a smetlo Seat Ibiza, který jel právě v protisměru.

"Podle tupé rány jsem si myslel, že praskla pneumatika. V zrcátku jsem zahlédl jiskry, myslel jsem si, že nám upadlo kolo. Když jsem vylezl ven, okamžitě jsem volal na Nevlidu, ať vezme hasičák a uhasí začínající požár osobního auta," popisoval nehodu Zdeněk Švaigr. který tehdy kolos řídil.

V seatu zemřel pětačtyřicetiletý muž. Další tři včetně řidiče přežili, lékaři je dávali dohromady dlouhé měsíce. Nejméně jednoho ze zraněných čekají operace i v budoucnosti.

Znalci konstatovali, že převážený lesácký stroj nebyl na kamionu dostatečně zajištěný. "Kloub stroje měl být zajištěný speciálním kolíkem, kola měla být zapřena klíny. Ani jedno ale nebylo. Kdyby byl kloub zajištěný kolíkem, rameno nemělo šanci se uvolnit. Při pokusu za účasti znalce se potvrdilo, že k zasunutí speciálního kolíku je sice zapotřebí spolupráce dvou lidí, ale není to nic těžkého," citoval ze spisu soudce Josef Junek.

Přestože i z manuálu k lesáckému stroji podle soudce vyplývá, že zajištění kloubu stroje je povinností obsluhy stroje, před soudem stanuli jako obžalovaní jen oba řidiči tahače. Jestli bude státní zástupce iniciovat prověření obsluhy stroje, případně bude iniciovat jeho trestní stíhání, není dosud jasné.

"Řidiči měli trvat na tom, aby operátoři kloub stroje zajistili. To neudělali. Spoléhali se na to, že když předchozí jízdy byly bez problémů, nic se nestane ani nyní," uvedl soudce.

"Na rozdíl od státního zástupce jsem neshledal, že by oba řidiči porušili důležitou povinnost. Žádný předpis jim přesně neukládá, jak přesně má být který z převážených strojů na ploše návěsu zajištěn. Oba jsou zkušení profesionální řidiči, kteří se na silnicích chovají slušně. Vždyť osmapadesátiletý Švaigr nemá ani jeden trestný bod a v kartě řidiče dva záznamy o nezávažných přestupcích, dvaačtyřicetiletý Nevlida má v kartě jeden záznam o dopravním přestupku," dodal soudce, proč se nakonec rozhodl k podmíněným trestům a nesebral oběma mužům i řidičák.


Video