Obraz Madony z Veveří měla do 18. února v 17.00 převzít katolická církev....

Obraz Madony z Veveří měla do 18. února v 17.00 převzít katolická církev. Národní galerie v Praze jej ale nevyslala na cestu a nechala ho v Anežském klášteře. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Galerie neuspěla. Madona z Veveří patří církvi, rozhodl definitivně soud

  • 74
Obraz známý jako Madona z Veveří je majetkem římskokatolické církve. Získala ho díky zákonu o církevních restitucích. V pátek o tom znovu rozhodl Městský soud v Praze. Nevyhověl tím odvolání Národní galerie v Praze, do jejíhož depozitáře dílo z období gotiky desítky let patřilo. Verdikt je pravomocný.

Národní galerie v pátek u soudu předložila nové důkazy, které měly dokázat, že se stát o obraz staral jako vlastník už ve 30. letech minulého století. „Důkazy žalované to neprokazují,“ zhodnotil je však předseda senátu Milan Chmelíček.

Pražský městský soud tak potvrdil své předchozí rozhodnutí. O vlastnictví obrazu nemá soud pochybnosti. Soud dokázal, že ještě v roce 1938 stát respektoval vlastnictví církve. V té době dílo totiž státní instituce restaurovaly. O rok později za protektorátu byl obraz uložen do sbírek starého umění. Po válce církev na jeho vrácení netrvala, jelikož kaple ve Veverské Bítýšce byla poničená bombardováním.

Soudce Chmelíček konstatoval, že vybavení kaple včetně obrazu, které se používalo při bohoslužbách, patří církvi, přestože kaple s přilehlým hradem byla majetkem státu. „Platila jeho opravu, byl zanesen v inventářích,“ upozornil Chmelíček.

„Farnost Veverská Bítýška prokázala, že obraz jí patřil už minimálně v polovině 18. století a nebyly shledány žádné důkazy o tom, že by od té doby do roku 1958 o vlastnictví měla přijít, obraz darovala, nebo ho nabyl stát,“ řekl k verdiktu advokát církve František Severin.

Upozornil, že Národní galerie může podat opět dovolání k Nejvyšší soudu, záleží podle něj na její kreativitě. Obraz je momentálně v Diecézním muzeu v Brně.

Ředitel galerie Jiří Fajt ČTK řekl, že další postup zváží ve chvíli, kdy obdrží písemné odůvodnění rozsudku. Jednání s farností o osudu díla byla podle něj už vyčerpána. „Obávám se, že další debaty s farností k ničemu nepovedou,“ uvedl.

Římskokatolická církev, konkrétně farnost Veverská Bítýška, se o obraz přetahovala se státem na základě církevních restitucí. Národní galerie v Praze, kde bylo dílo desítky let vystavené, jej odmítla vydat, protože podle jejího názoru byl obraz ve vlastnictví státu dříve než v 50. letech, tudíž se na něj restituce nevztahují.

Soudy však pravomocně rozhodly, že Madona z Veveří patří církvi. Odvolací instance konstatovala, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958, a proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích (o verdiktu více zde).

Galerie ještě využila možnosti dovolání k Nejvyššímu soudu, který odvolacímu soudu přikázal, aby se více zabýval například problematikou funkčního spojení obrazu s objektem, tedy kaplí u hradu Veveří (více čtěte zde).

Obraz namalovaný kolem roku 1350 byl po staletí zavěšen v kapli Matky Boží na Veveří, která pochází z 12. století. Je připisován malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. V roce 1935 byla Madona z Veveří zapůjčena do Moravského zemského muzea na výstavu. Po ní bylo rozhodnuto o restaurování obrazu a ten byl převezen do Prahy, kde už zůstal. V roce 1958 předalo ministerstvo zemědělství Národní galerii obraz do „přímé správy“.

Reportáž o Madoně z Veveří:

8. prosince 2015


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video