Obviněný výpravčí trvá na tom, že tehdy splnil svoji povinnost a počkal, až všichni lidé opustí kolejiště. Ilustrační foto.

Obviněný výpravčí trvá na tom, že tehdy splnil svoji povinnost a počkal, až všichni lidé opustí kolejiště. Ilustrační foto. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Soud provedl rekonstrukci smrtelné vlakové nehody. Ale bez účastníků

  • 5
Soud už podruhé rekonstruoval na brandýském nádraží nehodu, při níž v prosinci 2006 vlak smetl přecházející ženu. Výpravčí, jenž už jednou dostal za způsobení tragédie podmínku, ale uspěl s odvoláním, se však brání. Vadí mu, že kromě něj u rekonstrukce nebyl nikdo z tehdejších účastníků a svědků.

Osobní vlak přijede k úzkému nástupišti, z něho vystoupí několik osob, které přejdou vedlejší kolejiště, jiní cestující do vlaku nastoupí. O chvíli později srazí na souběžné koleji rychlík, který přijel z protisměru, ženu.

A nebo ne? Okresní soud nehodu ve čtvrtek večer takto zrekonstruoval. Obviněný výpravčí, který za ni údajně nese odpovědnost, ale celé dění zpochybnil.

"Proč nesedí na lokomotivě ten strojvůdce, který tam byl a ví, kde zastavil? Byl jsem tady dnes jediným člověkem, který se tehdy všeho zúčastnil. Moje protesty ale nebral nikdo na vědomí," řekl Josef Šilhavý.

Ve čtvrtek večer se na nádraží v Brandýse nad Orlicí odehrála už druhá rekonstrukce, která měla napovědět, do jaké míry odpovídala svědectví v soudních spisech skutečnosti. Po brandýském nádraží tak několikrát zacouval, rozjel se a zabrzdil osobní  vlak a skupina figurantů napodobovala pohyb cestujících.

Dění bedlivě sledovala na peroně skupina osob v čele se soudcem a státní zástupkyní. Sledoval ji i Šilhavý. Okresní soud mu už jednou udělil osmiměsíční podmíněný trest se zkušební dobou na dva roky.

Odvolací soud věc vrátil k novému projednání. Obviněný výpravčí trvá na tom, že tehdy splnil svoji povinnost a počkal, až všichni lidé opustí kolejiště.

Bez svědků a médií

Volná rekonstrukce někdejší tragické události vzbuzovala pochybnosti některých přítomných. Nezúčastnil se jí nikdo z těch, kteří u soudu svědčili. Ani dcera oběti, strojvedoucí vlaku, kterým dotyčná přijela, nebo její spolucestující.

Jejich svědectví přitom hraje důležitou roli v odhadu času, který potřebovala poškozená k vystoupení z vlaku a opuštění kolejiště.

Podle Šilhavého při ověřovacím pokusu ani jednou nezastavila lokomotiva přesně na stejném místě a ani jednou tam, kde zastavila 26. prosince 2006.

Obhájce obviněného Karel Baborák soudí, že se čtvrteční vyšetřovací pokus neodvíjel v souladu s tím, co již soud vytěžil z výpovědí svědků a listinných důkazů.

Soudce ústeckého okresního soudu má však jiný názor. "Nešlo o rekonstrukci, ale o vyšetřovací pokus, proto jsem nepovažoval za nutné, aby tam byli ostatní svědkové. Bylo to opatření důkazu, který bude proveden při hlavním líčení, a to veřejné bude. Více nehodlám odpovídat," uvedl samosoudce Jiří Procházka.

Obhájce ale tvrdí, že jeho klientovi by neměl případně nijak uškodit, protože byl neveřejný. Příslušníci policie totiž bránili zvědavcům i médiím v přístupu na peron a do blízkosti rekonstrukce, takže nebylo možné posoudit, do jaké míry bral soudce v úvahu připomínky obviněného a jeho advokáta.

Průběh této kauzy sleduje mnoho železničářů. Někteří z nich přišli Josefa Šilhavého podpořit i v době čtvrteční rekonstrukce.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Témata: Orlice, protest, Vlak

Video