Soud potvrdil osm let řidiči od Nažidel

  • 70
Odvolací soud potvrdil osmiletý trest pro řidiče autobusu, který loni havaroval u Nažidel na Českokrumlovsku. Za volant si nesmí sednout deset let. Podle soudu jel Pavel Krbec příliš rychle a nezvládl řízení. Při nehodě zemřelo devatenáct lidí, 34 bylo převážně těžce zraněno.

ČLÁNKY O PŘÍPADU

Senát Krajského soudu v Českých Budějovicích zrušil původní verdikt a vynesl nový se stejnou výškou trestu.

Na základě nového znaleckého posudku uznal, že autobus jel o něco pomaleji. Hlavní roli ovšem podle soudu hrála nepozornost řidiče. Krbec se dostatečně nevěnoval řízení a začal plynule odbočovat směrem doprava, až narazil do svodidel.

"Měl vést autobus tak, aby nevyjel mimo vozovku a nedostal se na krajnici," zdůvodnil verdikt předseda senátu Pavel Šilhavecký.

Pavel Krbec rozsudek nekomentoval. Jeho obhájce uvedl, že záleží na klientovi, jestli podají dovolání k Nejvyššímu soudu. Krbec se podle něj účastnil jednání proto, aby bylo vidět, že je schopen přijmout odpovědnost.

Karel Hart, který při nehodě ztratil jednadvacetiletého syna, považuje rozhodnutí soudu za nespravedlivé. "Za daňový únik dostane pachatel pět let a ten, kdo zabije devatenáct lidí, jen o tři roky víc," posteskl si.

Budeme navždy trpět, říkají pozůstalí
Pavel Krbec během jednání mlčel a vzdal se dokonce práva na závěrečnou řeč. Obhájce Zdeněk Ptáček požadoval, aby senát vrátil případ českokrumlovskému okresnímu soudu k novému projednání.

Žalobkyně navrhla uložit za obecné ohrožení a padělání veřejné listiny trest při horní hranici sazby, tedy až deset let. Zástupci pozůstalých připomněli, že se jim Krbec nikdy neomluvil, přestože budou trpět ztrátou blízkých až do konce života.

Řidič přišel k soudu poprvé
Řidič se v soudní síni poprvé sešel s účastníky nehody a příbuznými obětí. Jednání prvoinstančního soudu se v listopadu vyhýbal, podle obhájce kvůli špatnému zdravotnímu stavu. Z Karlovarska přijelo šestnáct pozůstalých.

Dopolední jednání připomínalo technickou přednášku. Obhajoba si pozvala znalce Petra Ptáčka (shoda jmen s obhájcem je náhodná, ujišťovali oba), který nechal prozkoumat tachografický kotouček z neoplanu u výrobce v Německu.

Podle německých expertů dvoupatrový autobus dosáhl v úseku od Dolního Dvořiště k místu nehody nejvyšší rychlosti 112 kilometrů v hodině, plus minus tři kilometry. Původní posudek stanovil rychlost o šest kilometrů vyšší.

Přísedící namítl, že povolená rychlost je devadesátka. Oba posudky se shodly na tom, že v okamžiku prvního nárazu do svodidel jel řidič necelou stovkou. Podle německých techniků začal brzdit pět nebo šest metrů před nárazem.

Průběh jednání se příliš nelíbil pozůstalým. "Pořád se mluví o technice, ale autobus řídil šofér, který nesleduje stále tachometr, ale dívá se dopředu na silnici a té přizpůsobuje rychlost," řekl Karel Hart.

Trest se zdál řidiči nepřiměřený
Chebský řidič se proti rozsudku českokrumlovského soudu odvolal začátkem ledna. Osmiletý trest se mu zdál nepřiměřený. Je přesvědčen, že příčinou nehody byla skrytá technická závada autobusu.

Odvolala se i státní zástupkyně, která požadovala vyšší trest. "Jako řidič jsem nevinen. Před nehodou jsem nejel takovou rychlostí, k jaké dospěl soud," prohlásil Pavel Krbec v listopadu po vynesení rozsudku.

Předsedkyně českokrumlovského senátu Otília Hrehová naopak uvádí, že více než stokilometrovou rychlost potvrzují posudky znalců i výpovědi cestujících. V autobuse se jich tehdy vracelo z Rakouska dvaapadesát.

Devatenáct lidí u Nažidel zemřelo, čtyřiatřicet bylo převážně těžce zraněno. Místo nehody připomíná dřevěný kříž s fotografiemi mrtvých.

Řidič Pavel Krbec (vpravo) s obhájcem u českobudějovického krajského soudu, který se zabýval jeho odvoláním proti osmiletému trestu za nehodu autobusu u Nažidel. (6. května 2004)

Řidič Pavel Krbec (vpravo) s obhájcem u českobudějovického krajského soudu, který se zabýval jeho odvoláním proti osmiletému trestu za nehodu autobusu u Nažidel. (6. května 2004)

Manželé Jana a Karel Hartovi sledují odvolací řízení s řidičem autobusu od Nažidel. Při loňské nehodě zahynul jejich syn Viktor. (6. května 2004)

,

Nejlepší videa na Revue