Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vinen, vyslechl si kapitán ztroskotané Concordie. Dostal 16 let

  20:12aktualizováno  21:46
Italský soud uznal vinným kapitána ztroskotané lodi Costa Concordia Francesca Schettina. Vyslechl si verdikt 16 let vězení za několikanásobné zabití, zavinění nehody a za předčasné opuštění plavidla. Luxusní výletní parník ztroskotal v lednu roku 2012 u italského ostrova Giglio. Na palubě zemřelo 32 lidí.

Francesco Schettino během závěru soudního procesu. | foto: AP

Schettino nicméně nepůjde do vězení, dokud se nezavrší všechna odvolací řízení, která se mohou protáhnout i na dalších několik let. Soud podle agentury Reuters rozhodl, že kapitán nebude držen ani v domácím vězení. Schettino dostal také pětiletý zákaz velet lodi a doživotní zákaz výkonu veřejné funkce, uvádí agentura Reuters. 

Ve středu dopoledne před soudem promluvil i obžalovaný Schettino. Naposled se snažil přesvědčit soud, že nenese hlavní vinu za ztroskotání Costy Concordie, v jejímž vraku zemřelo 32 lidí.

Podle svých slov se stal pouze obětním beránkem. „Je těžké nazývat životem to, co teď musím prožívat já,“ řekl nakonec kapitán v slzách a dodal, že i on v osudný den 12. ledna 2012 také částečně zemřel. Soud po jeho řeči odložil vynesení verdiktu na večer.

Schettino byl v kauze jediným obžalovaným, a to i přesto, že původně měli před soudem stanout i lodní důstojníci. Na základě dohody o vině a trestu však dostalo pět z nich tresty v rozmezí 18 až 34 měsíců. Žádný z nich však ve vězení neskončil, tresty nižší než dva roky uložené za nenásilné trestné činy se totiž v Itálii běžně odkládají (více o trestech zde).

Fotogalerie

Argumentace obžaloby proti Schettinovi byla jednoduchá. Kvůli „chaosu, pomalé reakci a chybám“, které nastaly během evakuace a za které je Schettino zodpovědný, zahynuly více než tři desítky lidí. Kapitán pak podle obžaloby mohl i za samotné ztroskotání, když s 290 metrů dlouhou lodí manévroval příliš blízko pobřeží.

Schettinovi nepomohlo ani jeho jednání po nehodě. Podle nepsaných pravidel by měl kapitán havarované lodi zůstat na palubě jako poslední. Schettino však naopak prchl mezi prvními a ještě během dlouhé záchrany cestujících nasedl do taxíku na pobřeží ostrova Giglio. „Vemte mě odsud pryč,“ nařídil tehdy řidiči (více o jeho úprku zde).

Hlupák? Ne, hrdina, tvrdila obhajoba

Obhajoba se snažila zbabělost kapitána opakovaně zpochybnit. Schettinův právník Domenico Pepe například před soudem prohlásil, že jeho klient rozhodně neprchl, ale „během chaotické evakuace byl prostě hozen přes palubu“ (více o této teorii obhajoby najdete zde).

Obžaloba však na nic takového nepřistoupila a Schettina označila ve své závěrečné řeči za hlupáka, který s „lehkomyslným optimismem přecenil své schopnosti“. Pepe kontroval výrokem, že Schettino je hrdina (více o závěrečné řeči obhajoby zde, obžaloby zde).

Luxusní výletní parník Costa Concordia s více než 4 200 lidmi na palubě ztroskotal u italských břehů v noci 13. ledna 2012, když najel na mělčinu a částečně se převrátil. Ve vodách u ostrova Giglio zůstal až do července loňského roku, kdy ho při náročné operaci technici nejprve narovnali a posléze připravili na transport do přístavu v Janově (na video z vyzvedávání vraku se můžete podívat zde).

Tam za pomoci osmi remorkérů dorazila 27. července (více zde). Pro janovský přístav je Costa Concordia požehnáním. Sešrotování trosek totiž potrvá dva roky a bude na něm pracovat tisícovka dělníků. Recyklováno má být 80 procent materiálu.

Poslechněte si rozhovor Schettina a velitele pobřežní stráže těsně po havárii:







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.