Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soud osvobodil novináře, kteří psali o věznicích CIA

  22:51aktualizováno  22:51
Švýcarský vojenský soud zprostil viny tři novináře obžalované ze zveřejnění dokumentu o údajných tajných věznicích CIA v Evropě. Podle žaloby vyzradili zveřejněním faxové zprávy vojenské tajemství. Proti procesu s novináři protestovali zástupci organizací na ochranu svobody tisku.
Soud se nakonec přiklonil k názoru obhajoby. Ilustrační foto

Soud se nakonec přiklonil k názoru obhajoby. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz


Novináři Sandro Brotz a Beat Jost a bývalý šéfredaktor týdeníku SonntagsBlick Christoph Grenacher byli původně obviněni z vyzrazení tajných vojenských informací otištěním podrobností z egyptské vládní faxové zprávy. Ta se dostala do rukou novinářů poté, co jí zmocnila švýcarská zpravodajská služba.

Obžaloba žurnalisty vinila z vyzrazení vojenského tajemství a navrhovala udělení peněžních pokut ve výši 39 600 švýcarských franků (asi 673 tisíc korun) pro Grenachera a po 12 600 francích pro oba reportéry. Státní zástupce Beat Hirt prohlásil, že obvinění zvolili neodpovědný postup vůči národní bezpečnosti.

Obhájce Matthias Schwaibold naopak soud žádal, aby byli obvinění zproštěni obžaloby ve všech bodech. Zveřejnění zmíněného dokumentu podle něj neohrozilo činnost švýcarské rozvědky a informace o údajných věznicích CIA byly široce publikovány už před jejich zveřejněním ve švýcarském týdeníku. K názoru obhajoby se nakonec soud přiklonil.

Zmíněnou faxovou zprávu odeslalo egyptské ministerstvo zahraničí egyptskému velvyslanectví v Londýně. Ve zprávě, kterou švýcarský týdeník vyzradil loni v lednu, se tvrdí, že USA zadržují v tajné věznici na základně v Rumunsku 23 Iráčanů a Afghánců podezřelých z terorismu. Ve faxu se rovněž uvádí, že podobná americká zařízení se nacházejí na Ukrajině, v Kosovu, Makedonii a Bulharsku.

Proti procesu s novináři před soudní budovou v Sankt Gallenu protestovali zástupci švýcarských organizací na ochranu svobody tisku i několik poslanců. Podle nich je nepřípustné, aby civilisté, zvláště pak pracovníci médií, byli stíháni na základě zákonů o vojenském tajemství.

Švýcarská vojenská justice ve zvláštním procesu vedenému proti několika podezřelým rovněž vyšetřuje, kdo redakci týdeníku tajný dokument poskytl. Tvrzení o tajných věznicích CIA v Evropě se už před zveřejněním ve švýcarském týdeníku objevila v americkém tisku.

Všechny postkomunistické státy, včetně Česka, existenci tajných vězení CIA na svém území popřely, stejně jako podezření, že svá území v rozporu se standardy lidských práv poskytly CIA k transportu vězňů. Loni v září americký prezident George Bush připustil, že CIA mimo území USA zadržuje osoby podezřelé z terorismu, nespecifikoval však, ve kterých zemích.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Desetiletý afghánský uprchlík Farhád Núrí ukazuje portrét srbského tenisty...
Srby okouzlil malý Picasso z Afghánistánu, prezident mu nabídl občanství

Srbský prezident Aleksandar Vučić nabídl desetiletému migrantovi z Afghánistánu a jeho rodině občanství. Chlapec, který si kvůli svým kresbám vysloužil...  celý článek

Slovenský ministr školství Peter Plavčan
Slovenský ministr školství po aféře s dotacemi odstoupil z funkce

Slovenský ministr školství Peter Plavčan odstoupil po aféře s podezřením na netransparentní rozdělování dotací z evropských fondů z funkce. K výměně ho ve...  celý článek

Východ slunce na pražských Hradčanech (1. srpna 2017).
Sedmnáctiletá matka nechtěla budit dítě, v rozžhaveném autě zemřelo

Na západě Rakouska zemřelo dvouleté dítě, které matka s přítelem nechali při venkovní teplotě 30 stupňů Celsia zavřené v autě. Informovala o tom agentura APA....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.