Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soud začal řešit spor církve a galerie o vzácný obraz Madony z Veveří

  13:19aktualizováno  13:19
Římskokatolická farnost Veverská Bítýška žádá v rámci církevních restitucí vrátit gotický obraz Madony z Veveří. Národní galerie, kde je vystaven, ale tvrdí, že o něj církev přišla ještě před rokem 1948, a tak se na něj restituce nevztahují. O všem nyní začal rozhodovat soud.

Obraz Madony z Veveří měl být už od čtvrtka 18. února v Brně, Národní galerie Praha ho ale zatím nevydala. | foto: Národní galerie

Žalobu podala římskokatolická církev. Její právní zástupce František Severin tvrdí, že obraz nikdy nebyl po právu převzat státem. „Od poloviny osmnáctého století jsme neobjevili a není nám známo nic o tom, že by obraz nebyl v našem majetku. Až v roce 1958,“ uvedl u soudu Severin.

V roce 1958 předalo ministerstvo zemědělství Národní galerii obraz do „přímé správy.“ Právě proto se podle Severina na případ vztahuje zákon o církevních restitucích.

Národní galerie je jiného názoru. Podle jejího zástupce Ondřeje Koliska církev přišla o obraz již před rokem 1948. Odkazuje na smlouvu z roku 1925, kdy poslední soukromý majitel velkostatku Rosice-Veveří baron Arnold De Forest souhlasil s odstupným a majetek předal státu. „Jak stojí a leží,“ připomněl Koliska.

Farnost Veverská Bítýška toto tvrzení odmítá. Obraz podle něj nikdy nespadal do majetku barona. Severin připomněl, že v inventářích je vždy veden mezi dalším církevním majetkem. Také na výstavu v roce 1935, ale i u příležitostí fotografování či pořizování reprodukcí, byla vždy církev žádána o souhlas.

Soud líčení nakonec na žádost zástupce Národní galerie odročil na 7. srpna, kdy by měl zřejmě padnout rozsudek.

Obraz visel v kapli po staletí

Obraz namalovaný kolem roku 1350 byl po staletí zavěšen v kapli Matky Boží na Veveří, která pochází z 12. století. V roce 1933 tam zaujal profesora dějin umění Eugena Dostála.

„Protože o něm mluvil, publikoval a všude se chlubil, jaký je to vzácný obraz, cennější než Tizian v Kroměříži, tak nastal poprask. Farář se domluvil se slečnou Vydrovou, kastelánkou ve Veveří, že se obraz vždy po mši odnese na hrad a zamkne u ní v pokoji,“ vysvětlil Severin.

V roce 1935 byla Madona z Veveří zapůjčena do Moravského zemského muzea na výstavu. Po ní bylo rozhodnuto o restaurování obrazu a ten byl převezen do Prahy, kde už zůstal.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.