Očekává se, že u soudu promluví na 160 svědků a jednání se protáhne na tři měsíce.
Na lavici obžalovaných sedí mimo jiných i zástupci firmy Volvo, italských a francouzských společností, které tunel spravují, bezpečnostní technici i starosta sousedního města Chamonix, uvádí zpravodajský server BBC.
Tragédie se stala ve středu 24. března 1999. Ničivý požár propukl v belgickém kamionu naloženém margarínem a moukou. Francouzským, italským a švýcarským hasičům se ho podařilo dostat pod kontrolu až po 50 hodinách.
Asfaltová silnice dvanáctikilometrového tunelu mezi Francii a Itálii se změnila v rozteklou černou hmotu, žár poškodil i betonový strop. Hasičům se až v neděli podařilo zchladit tunel tak, aby policisté mohli začít identifikovat oběti.
Dva roky po tragédii vyšetřovatelé dospěli k závěru, že příčinou požáru byl odhozený nedopalek cigarety. - více zde
Soud teď bude zjišťovat, zda tragický oheň vzplál opravdu od nedopalku, či kvůli závadě na motoru nákladního auta, nebo kvůli špatné údržbě. Rovněž prověří stav ventilace a bezpečnostních prvků, které rovněž mohly přispět k neštěstí.
Vyšetřovatelé před čtyřmi lety například uvedli, že požár propukl, když se hořící nedopalek dostal do vzduchového filtru jednoho kamionu. Červená na semaforech ale naskočila až za devět minut, do té doby přijížděli k místu neštěstí další řidiči.
Požár tunel velmi poničil, rekonstrukce trvala tři roky. Znovuotevření tunelu předcházel výbuch malé nálože u jeho vjezdu. - více zde
Italský provozovatel tunelu firma SITMB minulý týden oznámila, že rodinám obětí vyplatila na odškodném celkem 13,5 milionů eur. Osmdesát procent příbuzných takové vyrovnání podle firmy přijalo, dodává BBC.
Za tragédii v Kaprunu trest nepadl
Podobná tragédie v rakouském Kaprunu zůstala bez viníka. V roce 2000 při požáru lanovky v tunelu zemřelo 155 lidí včetně jedné Češky. Soud v Salcburku loni zprostil viny všech šestnáct obžalovaných. Hrozilo jim až pět let vězení. - více zde
Ohořelé zbytky automobilů v tunelu pod Mont Blankem |