Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Souboj létajících hotelů

aktualizováno 
Během příštích dvaceti let se má podle odhadů civilní letecká doprava ztrojnásobila.
Během příštích dvaceti let se má podle odhadů civilní letecká doprava ztrojnásobila. Už dnes je přitom na hlavních leteckých trasách poměrně haslo. Odpovědí se mají stát nové typy letadel, které pojmou více lidí, doletí dál a ještě ke všemu Levněji. Zatím již více než třicet let kralovaly ve vzduchu americké boeingy. Nyní se však na ně dotáhly evropské airbusy, a ty chtějí v novém tisíciletí přebrat žezlo. Oba vzdušní rivalové již připravují nové typy letadel, jež se mají ve vzduchu objevit před rokem 2010. Z plánů, které jsou v různých fázích, vyplývá, že více než obyčejnému dopravnímu prostředku se tato letadla budou podobat létajícím hotelům. Na cenách letenek se to však prý neprojeví, protože tyto stroje mají létat i úsporněji.

Airbus chce být první

Pasažér si vypije sklenku piva u malého baru s pianem a pak ji zajde vyhnat z těla do fitness studia. Jeho manželka zatím dá děti do školky a dopřeje si masáž nebo kadeřníka nebo může něco nakoupit. No a pak si ještě mohou poležet v posteli, a než letadlo přistane, dát si osvěžující sprchu. Vždyť let přes půl zeměkoule, třeba ze Sydney do New Yorku, trvá osm hodin. Tak taková je představa o životě jednoho ze 600 obyvatel nového Airbusu A380 (o 200 více než Boeing 747). Jeho výroba prakticky začala První stroj by měl "sjet z linky" na konci roku 2004 a po ročních testech má s prvními měsíci roku 2006 útočit na trůn obsazený již více než třicet let Boeingem 747. Evropské konsorcium vsadilo na velikost a luxus A380. Bude delší i Hustší než všechna ostatní komerční letadla Mnozí Airbusu vyčítají, že myslí hlavně na bohaté. Za vším je však jednoduchá kalkulace: lepší třídy sice představují co do počtu jen 20 procent letenek, ale současně i více než polovinu zisků aerolinek. "My jsme tohle letadlo navrhli nejen pro naše zákazníky, ale s nimi," prohlašuje Noel Forgeard, výkonný manažer firmy v časopise Aviation Weekly. Společnost při svých plánech totiž mimo jiné vycházela z hloubkového průzkumu mezi 1200 pravidelnými pasažéry leteckých společností po celém světě. Airbus se navíc brání, že podíl na větším pohodlí budou mít všichni. Navíc - nové letadlo má přes svou velikost řadu vylepšení, která výrazně sníží zátěž životního prostředí. A380 především spálí méně paliva (0 20 procent méně než Boeing 747) díky novým motorům (Rolls-Royce nebo Engine Alliance) a použití kompozitních materiálů, které letadlo odlehčí. Navíc se má airbus prodávat za 216 milionů dolarů. V takovém případě jedno sedadlo vyjde o 13 procent levněji než v Boeingu 747. Na druhou stranu si obří letoun vyžádá určité drobné úpravy (nebyly zatím blíže upřesněny) na letištích, na nichž bude přistávat. I tak jde však o rizikový podnik. Aby se vrátily ohromné investice vložené do projektu, musí Airbus prodat do roku 2019 nejméně 650 strojů A380. Vedení firmy věří, že do té doby prodá o sto letadel více. Plány Airbusu však může zvrátit jeho hlavní obchodní rival, firma Boeing.

Boeing sází na revoluci

Americký Boeing má zatím jen skici a několikametrové modely nového letadla Typ 747 zůstává pánem vzduchu, a tak firma počítá hlavně s vylepšeními stávajícího modelu. Případný úspěch nového airbusu by však urychlil vývoj letounu nové generace, který by neměl "ocasní ploutev". Pracovně se mu zatím říká supersonický křižník. Experti Boeingu tvrdí, že tento nový stroj pojme až 300 cestujících a dopraví je s doletem 16 500 kilometrů téměř kamkoli na světě rychlostí 1100 km/h - tedy téměř rychlostí zvuku (0,95 machu). Přitom nové letadlo byl nemělo větší rozpětí křídel než současný Boeing 747 a bylo by jen o tři metry delší, takže by ani nebyly nutné žádné úpravy letišť jako u nového airbusu. Nároky na pohodlí jsou přitom podobné jako u airbusu také se počítá s malými kabinami, barem a tělocvičnou na palubě. Jen místo dvou pater bude vše na jednom patře. Boeing přitom původně plánoval vyvinutí "létajícího křídla", které by pojalo až 800 lidí. Tento projekt byl však zastaven a Boeing se rozhodl pro menší variantu, která i přesto zůstává revolučním řešením v letecké dopravě. Díky své rychlosti má cestujícím ušetřit při letu přes Atlantik 90 minut a při dálkových letech do Asie až tři hodiny. Concorde sice oproti klasickým letadlům zkracuje atlantickou cestu o čtyři hodiny, ale na druhou stranu jde o drahé a neefektivní lety, které navíc zatěžují životní prostředí. Nový boeing má být podobně jako nový airbus mnohem ekologičtější a levnější. Supersonický křižník by se měl ve vzduchu objevit někdy v roce 2010. V té době už totiž bude jasné, zda se létající hotely Airbusu vůči třicet let starým Boeingům 747 prosadily, či ne.

Airbus 380

Kapacita 530 až 854 pasažérů
Maximální dolet 495 000 km
Maximální tonáž 13 890 tun

Boeing 747-400

Kapacita 350 až 450 pasažérů
Maximální dolet 13 500 km
Maximální tonáž 363 000 tun

Další informace (v angličtině) a obrázky můžete najít na internetu na adresách obou společností: www.boeing.com; www.airbus.com.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký bombardér B-52 během nízkého průletu nad dráhou mošnovského letiště
Americké bombardéry mají mít stálou pohotovost jako za studené války

Americké letectvo se kvůli napětí se Severní Koreou chystá na možnost, že strategické bombardéry B-52 budou stejně jako v dobách studené války v neustálé...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.