Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Somálští lapkové lodí ustupují. Pirátství zato bují ve vodách Nigérie

  7:31aktualizováno  7:31
Somálské piráty začínají zastiňovat kořistníci ze západní Afriky. Nejvíce řádí u břehů Nigérie, kde se to hemží ropnými tankery. Nepoutají však tolik pozornosti světa jako somálští lupiči, varují různé organizace. Počet přepadení novodobými korzáry na východě Afriky díky lepší ochraně dál výrazně klesá.

Somálský pirát Abdi Ali stojí před tchajwanskou lodí vyplavenou na pláž ve městě Hobayo přílivem. Hobayo bývalo baštou tamních pirátů (23. září 2012) | foto: AP

Největšímu riziku teď čelí kapitáni lodí ve vodách u západní Afriky. Konkrétně u Nigérie, která je největším producentem ropy v regionu. "Jelikož vlády v zemi nebyly schopny vybudovat dostačující rafinerie, nigerijské vody jsou plné tankerů a ty jsou zranitelné," přiblížil korespondent BBC Mark Doyle.

V ropných oblastech země se podle něj vytvořilo kvůli korupci a donedávna i ozbrojené rebelii zlodějské odvětví, které je velmi dobře organizováno. Piráti v Guinejském zálivu nejdou jen po výkupném, ukořistěné tankery s palivem prodávají na černém trhu.

Mezinárodní úřad pro námořní dopravu (IMB) situaci zmapoval společně s dalšími organizacemi a ve své nejnovější zprávě uvádí, že ve vodách u západní Afriky piráti loni zaútočili na 966 námořníků, 206 z nich zajali. Somálští piráti v témže roce přepadli v Adenském zálivu 851 námořníků a 349 jich zajali.

Od roku 2011 se tak počet útoků novodobých korzárů ve vodách u Afrického rohu snížil o 78 procent. Naopak Guinejský záliv se stal poprvé větší hrozbou pro plavidla než Adenský záliv. Chybí tam právě to, co pomohlo pirátství v chudém Somálsku potlačit - ozbrojená ochrana.

Zatímco vody u Somálska křižují válečné lodě mezinárodního společenství, v Guinejském zálivu jsou tankery de facto ponechány vlastnímu osudu. Úřady kolikrát vůbec nezasáhnou. "Obecně zůstalo na majitelích a provozovatelích lodí, aby si vytvořili vlastní obranu, což je činí více zranitelnými před piráty," uzavřela zpráva.

Navzdory rostoucímu počtu útoků pirátů Guinejský záliv zatím nevyvolal zájem světa, který se upírá na Somálsko, uvádí se dále ve zprávě. Piráti z obou regionů se neštítí kolikrát násilí. V každé oblasti loni zemřelo po pěti lidech, píše se ve zprávě.

Guinejský záliv (červená), Adenský záliv (žlutá)

Guinejský záliv (červená), Adenský záliv (žlutá)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostrov Olchon, jezero Bajkal
Bajkal umírá. Mizí ryby i korýši, peníze na ochranu se rozkradly

Nejhlubší jezero světa čelí jedné z nejvážnějších ekologických krizí ve své dlouhé historii. V Bajkalu se šíří řasy a vodu znečišťují fosfáty. Ryby, korýši a...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.