Somálské úřady dokonce uvádějí, že piráti drží pravděpodobně šest lodí a spolu s nimi jako rukojmí asi 130 členů různých posádek.
Andrew Mwangura z východoafrické organizace pro námořní pomoc tvrdí, že lodě piráti drží u vesnice Eyl, kde mají podporu místních obyvatel. "Je to odlehlá oblast a piráti se tam cítí bezpečně. Vědí, že je tam nikdo nemůže ohrozit," podotýká Mwangura.
Malajsijský majitel unesených tankerů, společnost MISC, zakázal svým lodím vstupovat do Adenského zálivu. Podle zástupců společnosti vede vyjednávání o propuštění všech rukojmí.
Ozbrojení piráti letos unesli v Adenském zálivu u somálských břehů nejméně třicet lodí. Podle Mezinárodního úřadu pro námořní dopravu (IMB) jsou tamní vody nejnebezpečnější na světě. Oblast je přitom jednou z nejfrekventovanějších lodních obchodních tras světa.
Letos byl nejvíce medializován dubnový případ únosu francouzské jachty, jehož pachatelé nakonec skončili v pařížském vězení.
Mimořádný vzestup pirátských aktivit u afrických břehů (jiným teritoriem pirátů je pobřeží Malajsie) přiměl k aktivitám i Radu bezpečnosti OSN. Letos v červnu schválila rezoluci, která povoluje některým zemím zasahovat proti pirátům v somálských vodách. - o rozhodnutí rady bezpečnosti OSN čtěte zde
Případy pirátství však pokračují. Jejich pachatelé jsou totiž dobře vyzbrojeni a vycvičeni, nezřídka napojeni na místní silné klany. Používají vojenské uniformy a rychlé čluny vybavené satelitními telefony a navigačním systémem GPS.
Boj proti pirátům u afrických břehů však komplikuje zejména geografie: jen somálské pobřeží je dlouhé více než tři tisíce kilometrů.