Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie viní pět lidí z podvodů kvůli elektrárně Ševětín, vlastní ji ČEZ

  15:16aktualizováno  16:31
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu zahájil v souvislosti s fotovoltaickou elektrárnou Ševětín trestní stíhání pěti lidí. Viní je z podvodu, hrozí jim až deset let vězení. Elektrárnu vlastní polostátní ČEZ, jehož dva manažeři jsou podle Radiožurnálu mezi obviněnými. Firma vzkázala, že o sdělení obvinění neví.

Solární panely v Ševětíně | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

O obvinění informovalo pražské vrchní státní zastupitelství, bližší informace však nesdělilo. „S ohledem na probíhající úkony trestního řízení nebudou v současné době poskytovány bližší informace,“ uvedla státní zástupkyně Petra Ullrichová.

Podle zjištění Radiožurnálu míří obvinění na tři lidi z dodavatelských firem, konkrétně na Milana Bednáře a Radka Machačku z Mapra a Renatu Přikrylovou z IES Recycling. Zbývajícími obviněnými jsou údajně manažeři ČEZ Martin Zeman a Oldřich Kožušník. První z nich podle Radiožurnálu už ze společnosti odešel, druhý v ní stále pracuje. Mluvčí ČEZ Ladislav Kříž uvedl, že společnost zatím nemá informace o sdělení obvinění.

Ševětín na Českobudějovicku je s instalovaným výkonem 29,9 megawattu třetí největší fotovoltaickou elektrárnou v Česku. Provoz zahájila v prosinci 2010, vlastníkem je nyní polostátní ČEZ.

Solární park stavěla firma Lumen Energy. V její dozorčí radě seděl Jan Špika, poslanec Sněmovny, která váháním a odkládáním novely zákona o obnovitelných zdrojích de facto umožnila udržet přehnané dotace v kritickém roce 2010.

Prodej Ševětína do rukou ČEZ zprostředkovala majetkově rovněž neprůhledná olomoucká firma IES Recycling, spojená historicky s Ivanem Kyselým - byznysovým partnerem vlivného expolitika Ivana Langera. Obří park dostal licenci na poslední chvíli 14. prosince 2010, přestože - jak později zjistila kontrola Energetického regulačního úřadu - neměl v pořádku dokumentaci a po skončení zkušebního provozu majitel nedodal kolaudační rozhodnutí.

Podle dřívějších informací týdeníku Respekt zmizelo při stavbě solárního parku v Ševětíně sto milionů korun. Stejnou sumu detektivové údajně zmrazili na účtech olomoucké firmy IES Recycling, kvůli podezření, že je vyplatil ČEZ za vícepráce na stavbě, které se ve skutečnosti nedělaly.

Druhým garantem projektu byla podle Respektu firma Mapro. Její tři bývalí majitelé podle týdeníku tvrdí, že desítky milionů korun odcházely z Mapra například do pražské advokátní kanceláře, v níž od roku 2010 působí bývalý ministr vnitra Ivan Langer.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jana Mrencová (14. října 2015).
Policie odložila případ milionů, které Hašek vyplatil lobbistce Mrencové

Policie odložila případ neexistující mluvčí jihomoravského exhejtmana Michala Haška, protože podle vyšetřovatelů k žádnému trestnému činu nedošlo. MF DNES před...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se setkal s krajskými zastupiteli, starosty obcí a...
Moje návštěvy krajů nejsou kampaň, tvrdí Zeman. Liglass prý nezná

Prezident Miloš Zeman odmítá, že by si při svých výjezdech do krajů dělal kampaň pro své znovuzvolení. Výzvě, aby výjezdy do krajů před volbami zvážil, se prý...  celý článek

Ministerstvo průmyslu a obchodu v ulici Na Františku. Stavba byla dokončena v...
NKÚ: Ministerstvo průmyslu má v účtech chyby za desítky miliard

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) mělo v účtech a výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu chyby za desítky miliard, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.