"Potřebujeme zrychlit výstavbu dálnic a železničních koridorů a zákon to usnadní," řekl už před časem poslanec ČSSD Jaromír Schling.
Poslanecký návrh počítá s tím, že u výstavby komunikací nebude mít žaloba proti vyvlastnění pozemku odkladný účinek.
Majitel vyvlastněného pozemku se sice může obrátit na soud, jenže stavba mezitím může klidně začít. Takže i když se soukromý majitel nakonec domůže svého, jeho domek bude dávno zbouraný nebo pole rozřízne silnice.
"Co když někomu zbourají dům, postaví tam průmyslovou zónu a soud nakonec konstatuje, že to nebyl veřejný zájem? Povede to k řadě dalších sporů," varoval už v lednu soudce, který se obdobnými případy zabývá, a proto nechce být jmenován.
Se svými pochybami není sám. "Je to naprosto nepřijatelný návrh. Soukromí vlastníci, kteří se zabrání svého majetku brání, by na tom byli ještě hůř než teď," varoval i mluvčí ministra spravedlnosti (tím je Pavel Němec z US-DEU) Petr Dimun.
Navíc v lednu sepsal svou verzi zákona o vyvlastnění soukromého majetku i ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek. Návrh, který se MF DNES podařilo získat, zachází ještě dál než všechny předchozí. Právo zabírat lidem pozemky a domy ve veřejném zájmu, byť za náhradu, mají podle něj dostat obce a magistráty měst.
Své námitky vůči návrhu už ministr spravedlnosti Pavel Němec Paroubkovi poslal. "Chceme, aby to přepracovali, než to půjde do vlády. O takovém zásahu do práv by měl rozhodovat jen soud," vysvětlil v lednu Dimun.