Takzvané nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout rok po tom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Zóny by mohly být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Mohly by je dále zřizovat radnice lázeňských měst.
Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, by si museli koupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měli například místní obyvatelé, automobily záchranného systému a řada dalších vozidel.
Ministr novelu vítáMinistr životního prostředí Tomáš Chalupa schválení novely o životním prostředí vítá. Líbí se mu možnost obcí reagovat přímo v místě problému a zpřísnit podmínky při smogových situacích. "Novelu překládají politici právě z Moravskoslezského kraje, který špatným ovzduším nejvíce trpí. Je jasné, že vychází z reálné skutečnosti a potřeb, které všichni tři znají více než dobře," míní Chalupa o novele svého předchůdce. Zákon předložili koaliční poslanci Drobil, Lukša a Kočí. Jízda po dálnicích zdarma podle něj umožní dostat dopravu při smogu z měst a nezhoršovat situaci v centru. Podle ministerstva je opatření spolu s dobrovolnými dohodami s velkými znečišťovateli prvním krokem ke zlepšení kvality ovzduší. Další opatření představí Chalupa začátkem dubna. |
Fakticky by to vypadalo tak, že by začátek i konec nízkoemisní zóny byl označen novou dopravní značkou, kterou by si obec pořídila, a do zóny by směly pouze automobily s novou emisní plaketou, kterou by si řidiči museli pořídit.
Novela ale počítá i s jednou věcí, jež by komplikace měla řidičům vynahradit. Při zhoršeném stavu ovzduší by mohli motoristé jezdit bez dálniční známky či mýtného na úsecích dálnic, které mají charakter obchvatu. Úseky by stanovila vyhláška. Předloha nyní míří do Senátu.
KSČM s návrhem nesouhlasí, je prý prací lobbistů
Největší debata se ve Sněmovně strhla kolem takzvaných nových stropů emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Ty pocítí hlavně provozovatelé podniků, kteří budou muset zaplatit šetrnější provoz. Pokud nebude schopný emise regulovat, mohl by být provoz dokonce omezen.
Zmocnění vlády zakládá podle Kateřiny Konečné (KSČM) možnost vydírat průmyslové podniky a rozšiřuje prostor pro korupci. "Jakákoli firma bude mít dvě možnosti - zavřít, nebo se nějak dohodnout," uvedla. Konečná neúspěšně navrhovala ustanovení změkčit podle návrhu Svazu průmyslu a dopravy.
"Pozměňovací návrh psali lobbisté," podotkl Zbyněk Stanjura (ODS), podle kterého je cennější zdraví lidí než zisky některých firem. Předseda KSČM Vojtěch Filip v reakci na to podotkl, že rozdíl mezi ODS a Komunistickou stranou Číny je v tom, že čínští komunisté podporují podnikání.
Předloha má podle autorů, tří moravskoslezských poslanců, přispět ke zlepšení ovzduší v místech, kde jsou imisní limity překračovány. Moravskoslezský kraj patří v tomto ohledu k nejvíce postiženým v Evropě.
Konečná ale zpochybnila to, že nízkoemisní zóny k čistšímu vzduchu pomohou. V Moravskoslezském kraji by podle ní bylo vhodnější, aby řidiči mohli jezdit zadarmo po dálnici kolem Ostravy.