Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Sněmovna schválila až pět milionů pokuty za oslnění pilotů laserem

  • 20
V okolí letišť by měla vzniknout ochranná pásma, kde se nebudou smět používat laserová zařízení. Za porušení zákazu má hrozit pokuta až do pěti milionů korun. Počítá s tím novela zákona o civilním letectví, kterou dnes ve zrychleném řízení schválili poslanci.

Ochranná pásma kolem každého letiště vymezí Úřad pro civilní letectví. Cílem novely je zvýšit bezpečnost pilotů, kteří si stěžují na to, že je neznámí pachatelé při vzletech a přistáních v okolí letiště Ruzyně ohrožují laserem. Návrh nyní posoudí Senát.

O podobném trestu za toto jednání debatovala Sněmovna už před jarními volbami, zákon ale nestihla schválit. K tehdejší předloze měl výhrady Jiří Pospíšil z ODS. Upozornil na to, že laserové útoky na piloty lze posuzovat jako trestný čin obecného ohrožení.

"Není správná metoda, že když se objeví problém, hned se přichází s novelou zákona," uvedl v únoru současný ministr spravedlnosti. Nyní ve Sněmovně ale zvítězil názor, že problém vyžaduje legislativní úpravu, pro ní bylo 113 ze 128 přítomných zákonodárců. Návrh získal podporu napříč všemi politickými stranami

V současnosti v okolí letišť existují ochranné zóny, ve kterých je zakázáno například stavění budov, používání nebezpečných světel či vedení vysokého napětí. Podle autorů novely je však nezbytné vytvořit samostatné ochranné pásmo i pro používání laserů, protože český právní řád laserové útoky nijak nepostihuje.

"Celá tato problematika ohrožování civilních letadel laserovými zařízeními se stává velmi závažnou. Jedná se o velmi nebezpečné aktivity, které mohou vést k vážným nehodám," uvedl před Sněmovnou jeden z autorů návrhu poslanec TOP 09 Jan Husák.

Útoků laserem přibývá

Útoky na letouny u ruzyňského letiště se podle ředitele Úřadu pro civilní letectví Josefa Rady rozmohly koncem loňského roku. Bylo jich údajně sedm, zatím žádný z nich nevedl k nebezpečné události.

Podle odborníků je útok laserem na přistávající letadlo velmi vážným ohrožením bezpečnosti. V lepším případě zásah laserem do oka pilota vyřadí na několik vteřin z činnosti. V horším případě může laser způsobit trvalé poškození zraku.

Podle mluvčí armádní 24. základny dopravního letectva v Praze Kbelích Zuzany Špačkové byl první případ osvětlení letadla laserem zaznamenán kolem roku 1998 v USA. Od té doby se případy množí.

Připomněla například kapitána jedné z posádek kbelské základny, který má s takovou události osobní zkušenost. "Letěl jsem v rámci letecké záchranné služby vrtulníkem W 3A Sokol z Budějovic. Laser zasáhl vrtulník v nočních hodinách ve výšce 300 metrů nad terénem. Hned po zasažení jsem provedl úhybný manévr, ale i pak se ozařování opakovalo," líčí kapitán Robert Rajtmajer.

,

Video