"Devadesát procent našich zákazníků využilo někdy službu krátkých textových zpráv," říká Lenka Horáková z RadioMobilu. "Přes patnáct procent z nich pošle více než sto zpráv za měsíc," dodává.
KDYŽ NĚCO NEVÍTE, MÁTE TO V MOBILU
Textové zprávy zažívají boom z několika důvodů. Jsou levnější než hovor, jedna přijde podle operátora a tarifního programu od padesáti haléřů do tří korun. Nahrazují velké množství praktických informací, které lze najít na internetu. "Dnes prakticky všechny důležité informace dostanete textovou zprávou během okamžiku.
Odjezdy vlaků, program kina, aktuální kursy i zpravodajství," říká mluvčí EuroTelu Jan Kučmáš.
Nejžhavější zpravodajství rozesílají dnes podle přání na displej mobilního telefonu například tisková agentura ČTK nebo také internetový magazín iDNES. Podobné hromadné rozesílání zpráv nabízí několik internetových stránek.
Jemu se ovšem operátoři brání, protože z něho nemají žádný výdělek.
Oblíbeným využitím je ovládání účtu v bance pomocí mobilního telefonu, který jako první v zemi nabídla Investiční a Poštovní banka spolu s RadioMobilem.
Od prvního okamžiku, kdy příkaz či zůstatek účtu mohl zjistit majitel telefonu během chvíle bez návštěvy banky, se přidaly i další banky a nyní tímto způsobem ovládají své finance desítky tisíc lidí. Služba mobilního bankovnictví pracuje na stejném principu jako jakákoli jiná textová zpráva a každá provedená operace přidá operátorům na tržbách.
PO PRÁCI ZÁBAVU
Stejně jako internet proslavily hlavně zábavné stránky, rozmachu textových zpráv v poslední době nejvíce prospěl nejnovější trhák - chat. Tedy komunikace více lidí najednou, aniž by se museli vidět či potkat. Podobně jako na internetu zavedl EuroTel a nejmladší Oskar u sebe "místnosti" podle zájmů účastníků. "V době největšího náporu, což je mezi devátou a desátou hodinou večer, projde přes naši síť na třicet textových zpráv za vteřinu," říká mluvčí Oskara Igor Přerovský. "Od doby zavedení těchto veřejných diskusí vzrostl počet textových zpráv o čtyřicet procent," dodává.
Podobný nárůst zažil v únoru, kdy tyto diskuse zavedl i EuroTel. "Zatímco loni ve stejném měsíci poslali naši zákazníci okolo třiceti milionů textových zpráv, v letošním roce to bylo necelých osmdesát milionů," říká Kučmáš.
PŘESTÁVÁME MLUVIT
Podobně jako oheň je ovšem podle psychologů posílání textových zpráv dobrým sluhou, ale špatným pánem. "Lidé místo aby se setkávali v hospodě nebo v kavárně, tak si posílají naprosto zbytečné zprávy," míní psycholog Michal Černoušek z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.
(Sám mobilní telefon nevlastní.) Podle něho snižuje využívání těchto textových zpráv vzájemnou odpovědnost lidí. "Zatímco dříve se lidé na něčem domluvili a dodrželi to, nyní mohou různě odkládat čas, místo schůzek," vysvětluje. Důkazem je podle něho i to, že si lidé posílají naprosto banální zprávy typu: Jsem na ulici, nebo: Jedu metrem.
DOBRÝ OBCHOD
Podobnému náporu na síť jako nyní čelili mobilní operátoři dosud jen o svátcích, kdy se textové zprávy posílají místo klasických pohledů či dopisů. Denní průměr se během roku zvedl ze tří skoro na osm milionů poslaných zpráv.
Příjmy z textových zpráv vynesou EuroTelu ročně okolo tří a půl procenta tržeb a RadioMobilu pět a půl procenta. Oběma společnostem tedy okolo jedné miliardy korun. Náklady na přenos těchto zpráv jsou přitom na rozdíl od telefonních hovorů minimální.