Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smrt v letadle přichází častěji, než by se zdálo

  22:21aktualizováno  22:21
Takzvaný syndrom turistické třídy, který může lidem během dlouhých cest letadlem způsobit vážné zdravotní problémy, nebo je i usmrtit, je mnohem častější, než se dosud vůbec soudilo. Podle nejnovější studie na toto téma, kterou zveřejnila klinika tokijského letiště Narita, jednoho z největších leteckých dopravních uzlů na světě, zemřelo jen na tomto letišti za posledních osm let na syndrom turistické třídy nejméně pětadvacet cestujících.

Ze zveřejněných údajů také vyplývá, že každoročně je po přistání v Tokiu ošetřeno po příznacích syndromu 100 až 150 lidí. Odborníci přitom upozorňují, že pokud by se podobné statistiky uveřejňovaly i na jiných letištích, čísla by byla podobná. Z toho podle nich mimo jiné vyplývá, že v celosvětovém měřítku mohou údaje o postižení syndromem turistické třídy nabýt hrozivých rozměrů, protože podobných letišť, jako je tokijské Narita, jsou desítky a menších další stovky.

Podrobné studie však zatím neexistují a ucelené údaje z Japonska patří dosud mezi ojedinělé. Za označením syndrom turistické třídy se skrývají zdravotní problémy vyvolané nedostatečným pohybem a pobytem ve stísněném prostoru letadla, při kterém se nedostatečně prokrvují dolní končetiny cestujících. Těm tak hrozí, že jim sraženiny ucpou krevní oběh a způsobí vážné zdravotní problémy nebo i smrt.

"Bylo by však chybou domnívat se podle označení, že problémy mohou mít jen cestující v turistické třídě," varuje Toshiro Makino, šéf letištní kliniky v Tokiu a uvádí příklad amerického pilota, který po přistání v japonské metropoli zkolaboval přímo v kabině letadla. "Syndrom sice vešel ve známost teprve až nyní, ale existuje už od doby, kdy lidé začali vůbec létat," dodává Makino.

Rizika, která mohou nastat při dlouhých letech, upoutala celosvětovou pozornost poprvé v říjnu, kdy po dvacetihodinovém letu z Austrálie do Británie zemřela na následky syndromu po přistání v Londýně osmadvacetiletá, zcela zdravá žena. Doposud se totiž věřilo, že podobné problémy mohou mít jen starší nebo nemocní lidé.

Letecké společnosti zatím vesměs nepodnikají v rámci boje se syndromem žádná zvláštní opatření. Některé pouze upozorňují cestující, aby se během letu čas od času zvedli ze sedadel a protáhli si ztuhlé končetiny. O tom, že by nechaly rozšířit prostor mezi sedadly, však, snad s výjimkou British Airways, neuvažují.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Britská premiérka Theresa Mayová (28. června 2017)
Sklíčená Mayová prosila Junckera o pomoc s brexitem, píše německý list

Sklíčená britská premiérka Theresa Mayová prosila předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o ulehčení odchodu Británie z EU, napsal německý deník...  celý článek

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...
TÝDEN OBRAZEM: Robozápasník, ruská přípravka a prchající Rohingové

V severošpanělské Galicii řádily požáry, keňská policie tvrdě zasáhla proti opozičním politikům a na Havaji se konal tradiční závod Ironman. I tuto neděli se...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
LOGISTICKÝ VEDOUCÍ s AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.