Návrh Zdeňka Ruffera na pomník cyklisty Jana Bouchala | foto: Občanské sdružení Oživení

Smrt cyklisty po roce míří k nejvyšší žalobkyni

  • 81
Přesně před rokem zemřel propagátor cyklistiky Jan Bouchal. Jel z práce a na křižovatce, na jejíž nebezpečnost léta upozorňoval, ho srazilo auto. Policie případ uzavřela s tím, že za nehodu mohl cyklista. Teď kauza zamíří k nejvyšší státní zástupkyni. Na místě tragédie bude pomník.

Jan Bouchal byl šéfem občanského sdružení Oživení a jedním ze zakladatelů projektu Auto*Mat, který se zasazuje o udržitelnost městské dopravy.

Loni šestého ledna se na pražské křižovatce Nábřeží kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů střetl s octavií. Náraz ho odhodil asi dvacet metrů. Sanitka pak třicetiletého muže odvezla do nemocnice, kde ještě šest dní ležel v kómatu.

Při vyšetřování se objevily některé nejasnosti ve výpovědích svědků či při určování místa nehody. Podle Otakara Struneckého, Bouchalova bývalého kolegy a kamaráda, prý byla policie od začátku přesvědčená, že za nehodu mohl cyklista.

Proto se spolu s dalšími Bouchalovými blízkými rozhodl podat stížnost k Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 2. Žalobkyně Ladislava Kolaříková policejní postup přezkoumala a došla k závěru, že nedošlo k pochybením.

"Nelze než konstatovat, že se policie vypořádala se všemi skutečnostmi, které v průběhu prověřování vyšly najevo," stojí v usnesení. Lidé z Oživení s tím nesouhlasí a proto teď chtějí podat dovolání na nejvyšší státní zastupitelství.

Nebezpečná, ale zas ne tolik
Tragická nehoda Jana Bouchala se stala v místě, na které lidé z Oživení už léta upozorňovali jako na velmi nebezpečné.

Po Bouchalově smrti vypracoval architekt Štěpán Boháč projekt na přestavbu křižovatky. Návrh putoval na pražský magistrát, kde ho podpořila Pracovní skupina pro cyklistiku. Správa komunikací ho pak vyhodnotila jako "proveditelný" a teď by měla hledat firmu, která začne přestavbu připravovat.

Jenže to má háček. Magistrátní odbor dopravy si totiž není úplně jistý, zda je křižovatka opravdu tak nebezpečná. Nechal už vyhotovit bezpečnostní analýzu, ze které vyšlo, že místo sice je riskantní, ale zdaleka ne tolik jako mnohá jiná v hlavním městě. A tak teď chystá ještě jeden, nezávislý rozbor.

"Samozřejmě, že je v Praze celá řada rizikových míst. Existuje jejich seznam. Jsou to v podstatě všechna ta, kde cyklostezka kříží frekventovanou komunikaci," říká Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

Magistrát podle aktivistů kolům nepřeje. Před volbami sice někteří politici slibovali mohutné budování cyklostezek, ale ani to prý není všechno. Nejdůležitější ze všeho je totiž bezpečnost, kvantita je až za ní, říkají cyklisté. "Prioritou dopravního odboru na magistrátu je zvyšovat průjezdnost města pro auta," stěžuje si Křivohlávek.

Na místě bude nový pomík
Když Jan Bouchal zemřel, vznikl na místě nehody přirozený památník: bílé kolo, k němuž lidé často dávají květiny a svíčky. Blízcí mladého otce se v souvislosti s plánovanou rekonstrukcí křižovatky usnesli, že by to chtělo něco důstojnějšího.

Z jejich nápadu nakonec vzešlo neveřejné výběrové řízení, do kterého se přihlásilo šestnáct umělců. Z nich už odborná komise vybrala užší skupinu čtyř návrhů. - všechny návrhy si prohlédněte ve fotogalerii 

Který bude nakonec realizován a kdy, se zatím neví. Záleží totiž i na tom, jak nakonec dopadne plánovaná rekonstrukce křižovatky.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video