"Bravo a děkujeme," vzkázal podle Guardianu francouzský ministr životního prostředí Philippe Martin Pařížanům a oznámil, že experiment potrvá jen do pondělní půlnoci.
Na dopravu v pondělí dohlíželo 700 policistů, kteří kontrolovali, že ulicemi velkoměsta projíždějí jen auta a motorky s lichým číslem poznávací značky. Za prohřešek hrozila pokuta 22 eur (přibližně 600 korun). Zákaz podle BBC neplatil pro taxíky, elektromobily, vozy s hybridním pohonem nebo auta, která vezla tři a více cestujících.
V metropoli už od pátku jezdila veřejná doprava zdarma. Opatření podle francouzských úřadů zafungovalo: ráno bylo v pařížské oblasti asi 90 kilometrů ucpaných silnic, zatímco jindy je to dvakrát tolik, uvedl mluvčí střediska pro sledování silničního provozu.
Je to jen laciné PR, kritizuje opatření opozice
Velké znečištění ovzduší vyvolalo netypicky teplé počasí s minimálním větrem. V roce 1997, kdy vláda naposledy sáhla k podobnému kroku, trvalo mimořádné omezení dopravy jeden den.
Protismogová opatření vláda zavedla těsně před komunálními volbami, které se ve Francii budou konat 23. a 30. března. Právě načasování je jedním z argumentů, které často používají kritikové opatření. Znečištění bylo totiž nejsilnější už na konci týdne - v době, kdy byla doprava omezena, už začalo klesat.
Vláda tak podle kritiků váhala příliš dlouho, aby situaci ještě skutečně ovlivnila. Jiní dokonce naznačují, že čekala záměrně, aby si mohla přiřknout zásluhy za to, co by se stalo i bez jejího zásahu.
Průzkumy ukazují, že by se ve vedení města mohli udržet socialisté. Šéf opozičního Svazu pro lidové hnutí (UMP) Jean-François Copé řekl, že omezení dopravy je pouhým "cvičením v PR", podle kandidátky UMP na pařížskou starostku Nathalie Kosciusko-Morizetové má zákaz jen zakrýt "mizernou" situaci v Paříži.