Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Se sudou značkou zůstaňte doma. V Paříži směla vyjet jen polovina aut

  21:45aktualizováno  21:45
Do pařížských ulic směla v pondělí vyjet jen auta s lichou poznávací značkou. Vláda tak bojuje se smogem, který v posledních dnech dusí hlavní město Francie. Experiment byl podle vlády úspěšný, rozptylové podmínky se zlepšily. Podle kritiků je ale opatření jen součástí předvolební kampaně.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

"Bravo a děkujeme," vzkázal podle Guardianu francouzský ministr životního prostředí Philippe Martin Pařížanům a oznámil, že experiment potrvá jen do pondělní půlnoci.

Na dopravu v pondělí dohlíželo 700 policistů, kteří kontrolovali, že ulicemi velkoměsta projíždějí jen auta a motorky s lichým číslem poznávací značky. Za prohřešek hrozila pokuta 22 eur (přibližně 600 korun). Zákaz podle BBC neplatil pro taxíky, elektromobily, vozy s hybridním pohonem nebo auta, která vezla tři a více cestujících. 

V metropoli už od pátku jezdila veřejná doprava zdarma. Opatření podle francouzských úřadů zafungovalo: ráno bylo v pařížské oblasti asi 90 kilometrů ucpaných silnic, zatímco jindy je to dvakrát tolik, uvedl mluvčí střediska pro sledování silničního provozu.

Je to jen laciné PR, kritizuje opatření opozice

Velké znečištění ovzduší vyvolalo netypicky teplé počasí s minimálním větrem. V roce 1997, kdy vláda naposledy sáhla k podobnému kroku, trvalo mimořádné omezení dopravy jeden den. 

Protismogová opatření vláda zavedla těsně před komunálními volbami, které se ve Francii budou konat 23. a 30. března. Právě načasování je jedním z argumentů, které často používají kritikové opatření. Znečištění bylo totiž nejsilnější už na konci týdne - v době, kdy byla doprava omezena, už začalo klesat. 

Vláda tak podle kritiků váhala příliš dlouho, aby situaci ještě skutečně ovlivnila. Jiní dokonce naznačují, že čekala záměrně, aby si mohla přiřknout zásluhy za to, co by se stalo i bez jejího zásahu. 

Průzkumy ukazují, že by se ve vedení města mohli udržet socialisté. Šéf opozičního Svazu pro lidové hnutí (UMP) Jean-François Copé řekl, že omezení dopravy je pouhým "cvičením v PR", podle kandidátky UMP na pařížskou starostku Nathalie Kosciusko-Morizetové má zákaz jen zakrýt "mizernou" situaci v Paříži.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Protitah Katalánců: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

Britská premiérka Theresa Mayová (28. června 2017)
Sklíčená Mayová prosila Junckera o pomoc s brexitem, píše německý list

Sklíčená britská premiérka Theresa Mayová prosila předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o ulehčení odchodu Británie z EU, napsal německý deník...  celý článek

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.