Smlouva - tedy písemný návrh konkrétních změn, který podepíše škola s rodiči - ve zmíněném případě pomohla v komunikaci matky chlapce a školy. Matka tam začala pravidelně docházet a s učitelkou i synem problémy řešili. Nakonec se ukázalo, že to nebude tak těžké. "Zjistili jsme, že chlapec respektuje babičku. Ta se proto do jeho výchovy výrazně zapojila," říká učitelka Pavlína Rychtaříková.
Kromě toho za ní žák chodil každý den a povídali si, na jaké potíže při "plnění smlouvy" narazil. "Přišel úspěch. Chlapec se zklidnil," upozornila kantorka.
Do desetiměsíčního pilotního projektu smluv s rodiči, kterým se na ministerstvu školství říká individuální výchovný plán, se letos zapojilo 36 základních škol. Učitelé a rodiče podepsali celkem 160 smluv. Třeba v případech záškoláků učitelka ve smlouvě slíbila, že zavolá matce hned to ráno, kdy dítě nedorazí. A pokud bylo dítě skutečně nemocné, musela zase ještě před vyučováním volat do školy matka. Průšvih tak praskl rychle a záškolák si nestihl připravit "zakrývací" manévr.
"U téměř 84 procent smluv se chování dítěte zlepšilo," upozornila v pondělí Miroslava Salavcová z ministerstva školství. Novinka celkem fungovala i v problémových rodinách, kde rodiče výchovu sice moc nezvládají, ale z učitele mají trochu respekt.