Od počátku spuštění služby 1. 7. 2008 si Ústečané zakoupili 3,3 milionů SMS jízdenek. (Ilustrační snímek)

Od počátku spuštění služby 1. 7. 2008 si Ústečané zakoupili 3,3 milionů SMS jízdenek. (Ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Dopravní podnik tratí na SMS jízdenkách miliony, smlouvu zrušit nemůže

  • 22
Ústecký Dopravní podnik má jednu z nejméně výhodných smluv na zajišťování SMS jízdenek v Česku. Firmě, která službu zajišťuje, zůstává z jízdného skoro třetina. Nové vedení Dopravního podniku však smlouvu nemůže vypovědět.

SMS jízdenky zajišťuje v Ústí nad Labem pro Dopravní podnik firma Telticket. Z osmnáctikorunového jízdného, které cestující v ústecké MHD platí, jí podle smlouvy náleží 30,8 procenta.

Kritizované SMS

Od počátku spuštění služby 1. 7. 2008 si Ústečané zakoupili 3,3 milionů SMS jízdenek.

Díky nadstandardním smluvním podmínkám si firma Telticket od počátku vydělala na SMS jízdenkách podle výpočtů redakce zhruba 15,129 milionu korun.

Kromě provozovatele služby si ještě část ceny účtuje operátor.

Telticket sídlí v Národním domě, který v době získání kontraktu spravoval tehdejší radní pro kulturu Ivan Dostál. Ten spojitost s firmou odmítl.

Po odstavení ODS z rady města a vedení Dopravního podniku je SMS jízdenka už druhou službou, již nové vedení podniku kritizuje. Změnit chce i odtahovou službu.

"Odměna pro poskytovatele se u obdobných služeb pohybuje kolem 10 až 15 procent," přiblížil situaci na trhu publicista Jan Lodl, který se službami placení pomocí SMS zabývá. Dokonce i při podobně kritizované zakázce v Praze zůstává provozovateli obdobné služby "jen" 25,6 procenta.

"Smlouvu považuji za nevýhodnou. Dopravní podnik není hlavní profitující," uvedl šéf představenstva Dopravního podniku Jakub Zavoral. Provozovatel by podle něj měl vystačit s marží pod 20 procent.

Vedení Dopravního podniku proto chce najít levnějšího provozovatele. Jenže ve smlouvě s firmou Telticket je podmínka, že pokud Dopravní podnik od dohody odstoupí, musí firmě vyplatit pět milionů korun. Dopravní podnik tak musí počkat, až smlouva příští rok v dubnu vyprší.

"Určitě vypíšeme nové výběrové řízení, které zaručí hlavní profit Dopravnímu podniku," plánuje místopředseda předseda představenstva Arno Fišera.

Firma vznikla, a hned bez výběrového řízení získala zakázku

Firma Telticket podepsala smlouvu s tehdejším vedením Dopravního podniku bez výběrového řízení 8. dubna 2008. Vznikla přitom jen necelé tři měsíce předtím, zakládací dokumenty firmy byly sepsány 24. ledna 2008. A už za měsíc, 26. února, vznikla pracovní verze smlouvy s Dopravním podnikem.

Za Dopravní podnik podepsal kontrakt tehdejší ředitel Pavel Havránek a šéf představenstva a tehdejší primátor Jan Kubata, který je dnes poslancem. Kubata na dotazy o okolnostech výběru společnosti neodpověděl, Havránka se kontaktovat nepodařilo.

Do konce loňského července inkasovala firma Telticket dokonce 32,7 procenta, současnou taxu vyjednal se změnou smlouvy dnes už bývalý ředitel podniku Tomáš Kraus.

Smlouva odpovídá podmínkám na tehdejším trhu, říká exředitel

"K výhodnosti či nevýhodnosti cenových podmínek konstatuji, že dle mého soudu odpovídají podmínkám na trhu v době, kdy byla příslušná smlouva uzavřena," uvedl Kraus.

Sám předpokládá, že Dopravní podnik by při uzavírání nové smlouvy měl mít z tržby SMS jízdenek větší podíl.

"Trh s touto komoditou se rozrostl. Jsem přesvědčen, že při uzavírání nového kontraktu budou podniku nabídnuty výhodnější cenové podmínky," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video