Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smižanská mafie je postrachem vlaků

  7:01aktualizováno  7:01
Ostrava - Když policisté v černých baretech a se zbraní u pasu procházejí několikrát vlak, někteří cestující za nimi vztekle přibouchávají dveře. "Proč chodíte za muži zákona, málem jsem vás sejmul," omlouvá se opilý cestující ženě středního věku, kterou málem uhodily dveře do obličeje. I další pasažéři vrhají na policisty rázně kráčející vlakem zlé pohledy. Jiní nerušeně spí rozvalení přes dvě sedadla.
Radost i nemístné připomínky
"Někteří cestující jsou rádi, když nás vidí, jiní k nám mají všelijaké připomínky, podobně i průvodčí," krčí rameny policista z oddělení doprovodu vlaků Pavel Lázňovský. "Všechno přehlížejí, jenom si vozí zadky," říká žertem na adresu policistů mladý průvodčí.

Krádeže ve vlacích?

Kdo jezdí pravidelně, počítá s nimi a je opatrný v tlačenici i v noci v poloprázdném rychlíku. Odejít na toaletu a nechat své věci v kupé? To udělá málokdo.

Možná cizinec rozmazlený jinými poměry ve své vyspělejší vlasti. A v noci spát? Rozhodně s peněženkou a jinými cennostmi pevně přimknutými k tělu.

Šéfové severomoravské policie ale tvrdí, že z celkové trestné činnosti v kraji tvoří případy krádeží ve vlacích jen promile. "Lidé to trochu zveličují. My používáme termín mikrosvět ve vlacích," uvedl Petr Lessy, šéf odboru pořádkové a železniční policie Správy severomoravského kraje.

"Za prvních osm měsíců jsme v kraji šetřili padesát případů krádeží ve vlacích," sdělil Lessy, který má pod sebou oddělení doprovodu vlaků.
Je večer, dva urostlí policisté z oddělení doprovodu vlaků severomoravské služby pořádkové policie zahajují dvanáctihodinovou noční službu v osobním vlaku do Bohumína. Cestují podle předem připraveného jízdního řádu po celém kraji a někdy zajíždějí i do jiných částí republiky.

Postrachem je Smižanská mafie
Na hlavním nádraží v Ostravě nastupují policisté do osobních vlaků a během noci přestupují do rychlíků. Hlavně ty mezinárodní totiž patří mezi takzvané rizikové. Znamená to, že se v nich více krade.

Postrachem železniční policie, peněženek cestujících i dobrého jména Českých drah je kromě příležitostných zlodějů už řadu let takzvaná Smižanská mafie, která se pohybuje střídavě v různých regionech a zajíždí i do jiných zemí. Je to početná a dobře organizovaná skupina většinou romských mužů vybavených mobily a auty z východoslovenské vesnice Smižany.

Živí se krádežemi už po mnoho generací a obzvláště se zaměřuje na okrádání cestujících vlaků. "Tato mafie se v republice vyskytuje v různých vlnách. V poslední době máme informace, že poté, co byli někteří členové gangu propuštěni z vězení, se zase objevuje," neskrývá mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. "Spolupracujeme s policií. A pro zvýšenou bezpečnost v nočních vlacích jsme instalovali v lůžkových a lehátkových vagónech nové speciální zámky," tvrdí.

Chytit zloděje? To se podaří jen náhodou
"Naším úkolem je co nejvíce jezdit a ty zloděje vytlačit," vysvětluje Lázňovský úkol policistů doprovázejících vlaky. "Málokdy se nám podaří někoho chytit. Působíme hlavně preventivně," říká jeho kolega z Frýdku-Místku Marcel Moravec. "Pokud je nechytíme při činu, což se stává zcela výjimečně, těžko jim něco dokazujeme," říká.

Situaci ztěžuje i to, že cestující často zjistí ztrátu až dlouho poté, co byli okradeni. A ohlásí to v cílové stanici, což bývá často daleko od místa krádeže. Zloději jsou dávno pryč, a pokud ne oni, lup jistě. "Někdy cestující krádež neohlásí vůbec," upozorňuje Lázňovský.

Zloději se snaží hlídky obelstít
"Někteří zloději čekají, kde naše hlídka vystoupí. Dokud je ve vlaku, jedou vedle v autech," vysvětluje šéf odboru pořádkové a železniční policie Správy severomoravského kraje Petr Lessy. "Když je pro ně půda ve vlaku příliš horká, zatáhnou za záchrannou brzdu nebo rozpojí vlak, kdekoliv v polích vystoupí a přesednou do aut, které trasu vlaku kopírují," líčí Lessy praktiky gangu. "Situace ale není nějak dramatická," ujišťuje.

Policisté kontrolují podezřele vypadající lidi ve vlacích, na nádraží i přednádraží. V kapse mají seznam hledaných a pohřešovaných lidí, uprchlých vězňů a osob podezřelých ze zločinu. V hlavě mají některé tváře i jména členů smižanského gangu. Více než dvacet fotografií visí na hlavním stanovišti oddělení.

Policie: Dávejte si pozor na tašky!
Bohumínské nádraží je skoro prázdné. V pěkně opravené hale sedí místní bezdomovec, kterého policisté při čekání na jiný vlak lustrují. "Tady mě každý zná," přesvědčuje unaveně hubený vrásčitý muž s igelitovou taškou v ruce. Přesto hlásí jméno a své poslední trvalé bydliště a policisté si telefonicky ověřují, jestli říká pravdu. Nahlédnou do čekárny i do nádražní restaurace, s baterkami v ruce procházejí odstavený vlak. Vyplaší ale jen uklízečky. "Dnes je, zdá se, klid," konstatuje Lázňovský.

Vlak jedoucí přes Jablunkov do Čadce má zpoždění. Konečně přijíždí a prokřehlí cestující se nahrnou dovnitř. Muž s velkou sportovní taškou zabírá čtyři sedadla. Na dvě si položí zavazadlo, na další dvě si lehne a v okamžiku spí. "Dávejte si pozor na tašku," říká Lázňovský, když pochází kolem a klepe muži na rameno. Muž se vyděšeně posadí a tašku si dá na klín.

Cassovia z Košic do Prahy
V dalším vagóně sedí společnost přiopilých mladíků. I když jsou v nekuřáckém oddělení, kouří a vyzývavě hledí na procházející policisty v černém. Ti jim nevěnují pozornost. Hlídka v Jablůnkově přestoupuje na rychlík Cassovia jedoucí z Košic do Prahy. "Kdysi jsme zajížděli až do Čadce. Teď už tam se zbraněmi nemůžeme," konstatuje Lázňovský.

Z některých kupé se ozývá hlasité chrápání, jinde si cestující krátí čas popíjením piva a hraním karet. Policisté procházejí vagóny a prohlížejí tváře lidí. Zdá se, že obávané zloděje z východu ani uprchlé vězně dnes v noci nepotkají.

Moc se nevyspíme, shodují se hlídky
Mladý muž sedí v prázdném kupé a čte noviny. "Jednou jsem usnul ve vlaku z Prahy a když jsem se probudil, byla pryč peněženka, kterou jsem měl v kabátě pověšeném na věšáku nad sebou," vypráví Marek Jančík z Ostravy, který jezdí pravidelně služebně do Prahy. "Od té doby mívám ve vlaku peněženku vždy někde na sobě - nejlépe v zadní kapse kalhot. Tam se zloděj jen tak nedostane," směje se.

V Přerově policisté opět přestupují. Nemohou se ubránit. "Mám doma osmiměsíční dítě, tak se moc nevyspím," vysvětluje jeden z nich. Muži si dávají kávu z automatu, prohlížejí nádraží a čekají na další vlak. Všude je provázejí tázavé pohledy. "Asi nejhorší služby zažíváme ve fotbalové sezóně, když někam doprovázíme fanoušky, zvláště pak Baníku," říká Lázňovský. "Jsou většinou opilí, nadávají," popisuje s úsměvem, za kterým je vidina na svítání a postel.

Policejní hlídka prochází vlakem.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Ústavní soud v Brně nařídil obnovení případu, ve kterém byl odsouzen muž ke...
I ve vazbě má žena po porodu zůstat s dítětem, nakázal Ústavní soud

Ústavní soud předběžným opatřením zasáhl ve prospěch ženy, která ve vazbě porodila a nemohla s dítětem zůstat. Soud nařídil Vězeňské službě, aby přestala...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.