Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Služba na D1? Kobra 11 to není

  12:13aktualizováno  12:13
Muži z Kobry 11 pracují ve dne v noci, jejich úkolem je chránit naši bezpečnost! - Tak zní dramatickým hlasem pronášená reklamní upoutávka na německý akční seriál Kobra 11 o práci dálniční policie. Jak vypadá skutečný den policistů na D1 si na vlastní kůži vyzkoušela redaktorka MF DNES.
Kontrola řidiče. Ilustrační foto

Kontrola řidiče. Ilustrační foto | foto: Martin AdamecMF DNES

V pondělí 27. srpna jsem před sedmou hodinou ranní "nastoupila do služby" na dálniční oddělení ve Velkém Beranově . Vybavena reflexní vestou jsem se dostala do hlídky dvou zkušených policistů (Radka a Dana) pracujících u policie už notnou řádku let.

Služba na D1? Není co závidět
Časem si zvyknete na opovržlivé pohledy, které na vás, sedící v policejním autě, směřují řidiči v autech nebo pasažéři odpočívající u benzinek. Zvyknete si i na stejné a dokolečka omleté výmluvy řidičů, jimiž vysvětlují svůj dopravní přestupek.

Potěší vás, když vám mladá maminka děkuje za pomoc právě ve chvíli, když se jí na dálnici rozbije auto, ve kterém cestují tři její děti, nebo jeřábník, který potřebuje kolem nebezpečně se míhajících aut vyměnit pneumatiku.

A co ještě za ten jeden den u dálniční policie vidíte? Třeba sešrotovaná auta, která vypadají jako sešlápnutá plechovka od piva. Chlápka, který jako zázrakem přežil dopravní nehodu, při níž zemřeli jeho přátelé a teď si jde vyzvednout to, co z auta ještě zbylo. Těžko se na něj dívá, když si při pohledu na vrak připomene tu hrůzu a celý se ze znovu prožitého šoku rozklepe.

Poznáte i řidiče kamionů a nákladních vozů - obávané "draky" dálnic, kteří však za volantem sedí v trenýrkách a v ponožkách, umývají se vodou z malého kanystříku a u benzinky si pak dají párek s hořčicí. Mnozí z nich jsou udření tátové od rodin, jejich šéfové je honí od nevidím do nevidím a oni si netroufají stěžovat, protože by přišli o práci.

Můžete spatřit celou řadu dálničních odpočívadel a benzinek. Mnohé z nich ucítíte už z dálky, protože někteří řidiči se neobtěžují odejít na toaletu a kálí na zem hned vedle svého auta.

Policisté vám ukážou i místa, na kterých české prostitutky směle vlézají do přítmí kabin kamionů.
Poznáte také dvě mladé ženy (obsluhu čerpací stanice), které nedávno přepadl muž s pistolí a ony od té doby nemohou psychicky zvládnout sloužit noční služby.

Rysy ve tváři mi tuhly, když jsem musela vylézt z policejního auta, kolem mne se ve dvou proudech řítily závratnou rychlostí vozy a mí dočasní kolegové uzavírali část odstavného a středového pruhu kvůli defektu pneumatiky obřího jeřábu.

Vidíte i "namistrované borečky", kteří si to frčí s porsche rychlostí 230 kilometrů. Dospějete k poznání, že ani obří policejní auto s majáčkem, velkými nápisy a muži v uniformách s bílou čepicí nebudí dostatečný respekt u projíždějících řidičů. I když jsme jeli maximální povolenou rychlostí 130 km/h, ostatní vozy nás nebojácně předjížděly co to dalo...

Nenadávali, i když jindy si prý servítky neberou
Štěstí jsme měli tentokrát na slušné řidiče. Nenadávali, uznali svou chybu, i když podle policistů to není zrovna běžné.

"Poslední dobou je to čím dál horší. Neberou si před námi servítky. Třeba se teď krotí, když vás vidí s námi," říká policista Radek, který seděl v pondělí za volantem policejního vozu, ve kterém jsem také jezdila.

Policisté mi ukázali i nebezpečné úseky na dálnici. Například výjezd z parkoviště na 137. kilometru u Velkého Meziříčí. "Je to velmi úzký a krátký nájezd na dálnici. Kamion se tu dostává levými koly přes plnou čáru a záleží jenom na ohleduplnosti druhých," vysvětluje druhý z policistů Pavel.

V pondělí 27. srpna jsem ráno od devíti do půl šesté najezdila s hlídkou po dálnici na 250 kilometrů. Trasu D1 od Humpolce po Velké Meziříčí jsme projeli několikrát v obou směrech.

Ke kontrole jsme zastavili osm řidičů a na pokutách podle mých záznamů vybrali 2100 korun.

Vyšetřovali jsme jednu dopravní nehodu a zhruba na jednu hodinu svedli průjezd dálnicí do jednoho pruhu. Zastavovali jsme i u tří vozidel, která byla v odstavném pruhu a měla technický problém. Samozřejmě došlo i na nezbytné úředničení, sepisování protokolů a jiných záznamů.

A co říkají na seriál o neohrožených dálničních policistech z Kobry 11 samotní muži z velkoberanovské D1? "Je to pohádka. Kdo nebyl přímo u dopravní nehody, neví, co se tam ve skutečnosti děje. In natura slyšíte nářek zraněných, vidíte nasazení záchranářů, snahu co nejvíc pomoc. Je to obrovské psychické vypětí," tvrdí šéf dálniční policie z Velkého Beranova Pavel Doležal.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

(ilustrační snímek)
Povinná výbava je přežitek, míní poslanci. Ministerstvo však změny nechce

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.