Skenovací zařízení využívali celníci ke kontrolám vlaků v Maťovcích od konce roku 2007. Za pár minut zkontrolovalo všechny vagony pomalu jedoucího vlaku, celníci jen sledovali, zda na monitorech nenaleznou v hromadách rudy nebo uhlí něco neobvyklého. Pro kontraband pak šli najisto.
Ukrajinské železnice ale v reakci na to zastavily cesty všech svých nákladních vlaků na tento hraniční přechod. Tvrdí, že záření poškozuje zdraví strojvůdců.
Nepomohly námitky, že zařízení má zdravotnický certifikát, ani skutečnost, že ještě při přejezdu lokomotivy se strojvůdcem byl skener vypnutý. Ukrajinský bojkot hrozil ztrátami, proto Slovensko v polovině srpna skener vypnulo.
"Ruční prohledávání vlaku je úmorná dřina, celníci musejí vylézt na každý vagon a rudu nebo uhlí prohrabat. Jakmile skončí s jedním, přijíždí další," postěžovala si Klára Baloghová z celního úřadu v Michalovcích.
Přes přechod denně projede v průměru 12 nákladních vagonů, pro celníky to znamená ruční kontrolu až 720 vagonů a 12 lokomotiv. Cigarety, které se podle Baloghové přes přechod pašovaly nejčastěji, dokázali přitom pašeráci důmyslně ukrývat. Celníci musejí prohledávat podvozky, konstrukční dutiny, sypké náklady i lokomotivu. Prohlídka jim trvá i hodinu a půl.
Slovenská média také spekulovala, proč ukrajinské železnice na vypnutí skeneru trvaly. Nejčastější domněnkou je tlak pašerácké mafie. Celníci se nyní obávají, že pašeráci se k oblíbeným praktikám vrátí, a na přechodu byl proto zdvojnásoben počet lidí. Připouštějí ale, že zcela zkontrolovat vagon například s nákladem železné rudy by bylo možné jen tehdy, kdyby jej celý vyložili.