Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenští celníci museli vypnout skener vlaků a házejí lopatami

  19:59aktualizováno  19:59
Lopaty, sondážní tyče, cvičený pes a prohrabávání uhlí nebo železné rudy. Tak nyní vypadají pracovní dny celníků na železničním přechodu Maťovce. Ukrajina totiž přinutila Slovensko k vypnutí skeneru, který vlaky - běžně až o 60 vagonech - prohledal během několika minut.

Slovenský celník prohledává ručně vlak na železničním přechodu Maťovce poté, co byl na žádost Ukrajiny vypnut skener na nákladní vlaky | foto: Peter LázárČTK

Skenovací zařízení využívali celníci ke kontrolám vlaků v Maťovcích od konce roku 2007. Za pár minut zkontrolovalo všechny vagony pomalu jedoucího vlaku, celníci jen sledovali, zda na monitorech nenaleznou v hromadách rudy nebo uhlí něco neobvyklého. Pro kontraband pak šli najisto.

Ukrajinské železnice ale v reakci na to zastavily cesty všech svých nákladních vlaků na tento hraniční přechod. Tvrdí, že záření poškozuje zdraví strojvůdců.

Nepomohly námitky, že zařízení má zdravotnický certifikát, ani skutečnost, že ještě při přejezdu lokomotivy se strojvůdcem byl skener vypnutý. Ukrajinský bojkot hrozil ztrátami, proto Slovensko v polovině srpna skener vypnulo.

Skener na nákladní vlaky na železničním přechodu Maťovce

Skener na nákladní vlaky na železničním přechodu Maťovce

"Ruční prohledávání vlaku je úmorná dřina, celníci musejí vylézt na každý vagon a rudu nebo uhlí prohrabat. Jakmile skončí s jedním, přijíždí další," postěžovala si Klára Baloghová z celního úřadu v Michalovcích.

Přes přechod denně projede v průměru 12 nákladních vagonů, pro celníky to znamená ruční kontrolu až 720 vagonů a 12 lokomotiv. Cigarety, které se podle Baloghové přes přechod pašovaly nejčastěji, dokázali přitom pašeráci důmyslně ukrývat. Celníci musejí prohledávat podvozky, konstrukční dutiny, sypké náklady i lokomotivu. Prohlídka jim trvá i hodinu a půl.

Slovenská média také spekulovala, proč ukrajinské železnice na vypnutí skeneru trvaly. Nejčastější domněnkou je tlak pašerácké mafie. Celníci se nyní obávají, že pašeráci se k oblíbeným praktikám vrátí, a na přechodu byl proto zdvojnásoben počet lidí. Připouštějí ale, že zcela zkontrolovat vagon například s nákladem železné rudy by bylo možné jen tehdy, kdyby jej celý vyložili.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hurikán Maria v úterý zasáhl karibský ostrov Guadeloupe, kde si vyžádal první...
Hurikán Maria dorazil do Portorika, už má na svědomí devět obětí

Hurikán Maria, který už na své cestě Atlantikem poničil ostrovy Dominika a Guadeloupe, dorazil do Portorika. Podle meteorologů je to jedna z nejsilnějších...  celý článek

Český prezident Miloš Zeman hovoří s ruským prezidentem Vladimirem Putinem...
Putin mě pozval do Soči, oznámil Zeman. Považuje to za vyznamenání

Ruský prezident Vladimir Putin pozval Miloše Zemana na návštěvu do Soči. Český prezident to ve středu řekl českým novinářům na tiskové konferenci v New Yorku,...  celý článek

Prezident Miloš Zeman s prezidentem USA Donaldem Trumpem a jeho manželkou...
Zeman má fotku s Trumpem, jeho řeč v OSN srovnal se známkováním žáků

Český prezident Miloš Zeman se v úterý večer potkal s americkým protějškem Donaldem Trumpem. Snímek obou státníků sdílel ve středu odpoledne na sociálních...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.