Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenský exprezident se musí omluvit šéfovi rozvědky za výroky o únosu syna

  17:25aktualizováno  17:25
Slovenský exprezident Michal Kováč prohrál spor s někdejším šéfem tajné služby Ivanem Lexou. Soud mu nařídil, aby se Lexovi omluvil za své výroky z 90. let, v nichž ho spojoval se zavlečením svého syna do Rakouska v roce 1995. Kováč musí také Lexovi zaplatit odškodné asi 80 tisíc Kč.

Bývalý prezident Michal Kováč na snímku z ledna roku 2009 | foto: ČTK

Pondělního vyhlášení rozsudku se nezúčastnila ani jedna ze stran. Rozhodnutí zatím není pravomocné, protože účastníci sporu se ještě mohou odvolat.

Případ únosu Kováče mladšího patří ke stinným stránkám polistopadového vývoje Slovenska. Ze zavlečení prezidentova syna do ciziny byla podezřelá slovenská tajná služba (SIS), kterou v té době vedl právě Lexa, označovaný za blízkého spolupracovníka tehdejšího premiéra Vladimíra Mečiara.

Předseda LS-HZDS Vladimír Mečiar

Vladimír Mečiar

Tajná služba únosem údajně chtěla prezidenta zdiskreditovat, protože kritizoval Mečiarovu vládu. Na Kováče mladšího byl totiž v té době v zahraničí vydán zatykač, rakouský soud ho ale německé prokuratuře nevydal.

Kováč z pozice hlavy státu po únosu svého syna opakovaně prohlásil, že za únosem stála SIS v čele s Lexou. Lexa proti těmto výrokům podal v roce 1996 na Kováče žalobu. Proces se pak vlekl 15 let.

Soudce po přečtení verdiktu uvedl, že výroky exprezidenta považuje za "neoprávněné svým načasováním, medializací i slovními spojeními" a označil je za neoprávněný zásah vůči Lexovi. Bývalému šéfovi SIS však přiznal jen desetinu odškodného, kterou požadoval. Soudce také zamítl Lexův návrh, aby bývalé hlavě státu zakázal podobné výroky o únosu.

Osmdesátiletý Kováč, který byl slovenským prezidentem v letech 1993 až 1998, rozhodnutí soudu kritizoval. ČTK řekl, že proces se obrátil proti tomu, kdo byl v celé kauze únosu poškozeným. Odvolání zváží po doručení rozsudku a po poradě s právníkem. Nadále však soudí, že za únosem jeho syna stála SIS.

Zruší parlament amnestii, která brání vyšetření únosu?

Soudce neposuzoval případ samotného zavlečení. Vyšetření únosu Kováčova syna do ciziny brání kontroverzní amnestie, které v roce 1998 udělil tehdejší premiér Mečiar, jenž vykonával také některé pravomoci hlavy státu.

Parlament v minulosti zamítl pět návrhů na zrušení amnestií, pošesté bude o podobné iniciativě z dílny vládních křesťanských demokratů definitivně rozhodovat patrně v příštích týdnech. Schválení takového návrhu vyžaduje souhlas třípětinové většiny sněmovny, kterou ale koalice nedisponuje.

Objasnění únosu by prý mohlo pomoci i při vyšetřování vraždy policisty Róberta Remiáše, v jehož autě v roce 1996 vybuchla nastražená trhavina. Remiáš údajně zabezpečoval spojení s bývalým pracovníkem SIS Oskarem Fegyveresem, který se skrýval v zahraničí. Fegyveres vypověděl, že za únosem prezidentova syna do Rakouska stála právě SIS.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Španělé mají nového podezřelého z útoku, posílí bezpečnost v letoviscích

Řidič dodávky, který ve čtvrtek při teroristickém útoku v Barceloně zabil 13 lidí, je možná stále naživu a na útěku. Podle zpravodajského serveru BBC News to...  celý článek

STŘEDOVĚK V SYDNEY. Středověcí „rytíři“ Luke Binks a Andrew McKinno pózují...
TÝDEN OBRAZEM: Prasečí koupel, moře bicyklů a středověk v Sydney

V australském Sydney se pořádal turnaj šermířů, Indové slavili výročí vyhlášení nezávislosti a v Londýně si to mezi sebou rozdaly wrestlerky. I tento týden vám...  celý článek

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.