Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Útok na slovenský tisk: omluva přes 54 stran či žaloba na půl miliardy

  12:59aktualizováno  12:59
Slovenský tiskový zákon přijatý v roce 2008, před nímž novináři varovali jako před možným ohrožením svobody tisku, se poprvé projevil ve své absurditě. Slovenský týdeník musí palcovým písmem otisknout omluvu v rozsahu průměrného časopisu. Týdeník Týždeň zase žalují o 20 milionů eur, v přepočtu víc než půl miliardy Kč.

Omluva ve slovenském týdeníku Plus 7 dní | foto: Plus 7 dní

Týdeník Plus 7 dní je nejúspěšnějším týdeníkem na Slovensku, který kombinuje lehké čtení s investigativní novinařinou vysoké úrovně. Článek z roku 2009 pojednával o tehdejším poslanci Slovenské národní strany, v té době součásti vládní koalice, Štefanovi Zelníkovi, jehož firma údajně získala značnou částku z evropských fondů. Článek podle editorky Plus 7 dní Miry Sojkové poukazoval na možnou spojitost mezi politickým angažmá Zelníka a vysokou dotací z eurofondů.

Zelník týdeník Plus 7 dní zažaloval. Kromě odškodného jemu a jeho firmě ve výši přes 55 tisíc eur (tedy necelého jeden a půl milionu korun) na týdeníku vysoudil i otištění opravy. A to zcela absurdním způsobem, kdy celý text "opravy" musel být vysázen titulkovým písmem. Zabral tak rozsah padesáti čtyř stran časopisu, což přijde vydavatelství na další desítky tisíc eur. Týdeník se odvolal, ale okresní soud v Bratislavě 14.3. 2014 rozhodl, že nařízený způsob je zcela v pořádku.

Půl miliardy za článek

Podobné útoky na týdeník a novináře, kteří se věnují investigativní práci, se na Slovensku množí. Slovenskému politickému časopisu Týždeň hrozí likvidační žaloba ve výši 20 milionů eur (přes půl miliardy korun), za článek Mareka Vagoviče z počátku března, v němž informoval o "daňovém podvodu" v této výši.

Fotogalerie

Na tuto částku vyčíslila firma Budamar Logistics a.s. nemajetkovou újmu, které měla firmě vzniknout otištěním článku "Velká daňová loupež" a částku hodlá požadovat i v tom případě, že by časopis otiskl omluvu. Oněch půl miliardy zatím žádá firma jako součást mimosoudního vyrovnání.

"Samozřejmě, že při stavu slovenského soudnictví si nemůžeme být jistí, že by tento rozsudek nepadl. Ale myslím si, že by to bylo příliš absurdní," říká pro iDNES.cz zástupce šéfredaktora časopisu Týždeň Martin Hanus. Jeho přesvědčení však vyplývá z kvalit článku. "V této kauze jsme velice silní," dodává.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Britská premiérka Theresa Mayová (28. června 2017)
Sklíčená Mayová prosila Junckera o pomoc s brexitem, píše německý list

Sklíčená britská premiérka Theresa Mayová prosila předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o ulehčení odchodu Británie z EU, napsal německý deník...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Protitah Katalánců: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.