Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slováků umírá na silnicích méně než Čechů. Pijí však pořád stejně

  19:15aktualizováno  19:15
Podle statistik umírá na silnicích i v přepočtu na počet obyvatel méně Slováků, než Čechů. Přestože se situace v Česku zlepšuje, na Slovensku se čísla snižují daleko rychleji. Kladnou roli hraje i rozšiřující se síť dálnic a rychlostních silnic, kterých se letos na Slovensku bude stavět nejvíce v historii.

Snížení nehodovosti na Slovensku pomohla vedle dobrých silnic podle ministra vnitra Roberta Kaliňáka i dobrá práce slovenské policie | foto: www.sme.sk, Tibor Somogyi

Zatímco slovenský ministr vnitra Robert Kaliňák mohl oznámit, že počet smrtelných nehod se loni na Slovensku snížil z 296 v roce 2012 na loňských 223, v Česku zahynulo loni na silnicích 583 lidí.

I při polovičním počtu obyvatelstva je tedy mrtvých na slovenských silnicích méně, než v Česku. V obou zemích se přitom počty snižují a jsou nejmenší v novodobé historii.

Staví se 160 kilometrů dálnic a rychlostních silnic

Důvodem malého počtu mrtvých může být poměrně rychle se zlepšující kvalita slovenských silnic. Zatímco v Česku příští rok nepřibude ani kilometr nových dálnic a rychlostních silnic, na Slovensku by mělo být odevzdáno k užívání přes 30 kilometrů a dalších více než 160 kilometrů by se mělo stavět.

"Kvalita infrastruktury přispěla jednoznačně ke snížení nehodovosti," uvedl ministr dopravy Ján Počiatek. Je to vidět i na regionálních statistikách: nejméně Slováků zahynulo v Bratislavském kraji, kde je zdaleka nejhustší síť dálnic na Slovensku.

"V tomto roce se bude stavět nejvíce dálnic v historii Slovenska," dodal ministr. Navíc se má modernizovat i několik set kilometrů silnic prvních tříd. Práci při stavbě silnic a dálnic najde v příštím roce na dvacet tisíc Slováků, což je v zemi, která má jednu z nejvyšších nezaměstnaností v Evropě, neméně důležité.

Podle ministra vnitra Kaliňáka, kterého citoval server Pravda.sk, pomohla snížení nehodovosti i dobrá spolupráce policie, záchranářů a hasičů, kteří se k nehodám dostávali dříve, než v minulých letech a jejichž spolupráce se loni výrazně zlepšila.

Slovenští řidiči pijí pořád stejně

Slovenským problémem zůstává velké množství mrtvých chodců. Ti tvoří největší část obětí dopravních nehod. Ohleduplnost k chodcům totiž rozhodně není předností slovenských řidičů.

Věcí, kterou se však Slovensko chlubit nemůže, je počet lidí, kteří způsobují nehody pod vlivem alkoholu, nebo jsou při jízdě v opilosti policií zadrženi. Jejich množství totiž na rozdíl od počtu smrtelných nehod neklesá.

V roce 2013 bylo podle policejních statistik přistiženo při jízdě pod vlivem alkoholu 5670 řidičů, loni to bylo něco přes šest tisíc. Slovenská policie k tomu dodává, že si s tím neví rady, jelikož nepomáhají ani drastické pokuty. "S tímto fenoménem musíme intenzivně bojovat," prohlásil ministr vnitra Kaliňák.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.