Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slováků umírá na silnicích méně než Čechů. Pijí však pořád stejně

  19:15aktualizováno  19:15
Podle statistik umírá na silnicích i v přepočtu na počet obyvatel méně Slováků, než Čechů. Přestože se situace v Česku zlepšuje, na Slovensku se čísla snižují daleko rychleji. Kladnou roli hraje i rozšiřující se síť dálnic a rychlostních silnic, kterých se letos na Slovensku bude stavět nejvíce v historii.

Snížení nehodovosti na Slovensku pomohla vedle dobrých silnic podle ministra vnitra Roberta Kaliňáka i dobrá práce slovenské policie | foto: www.sme.sk, Tibor Somogyi

Zatímco slovenský ministr vnitra Robert Kaliňák mohl oznámit, že počet smrtelných nehod se loni na Slovensku snížil z 296 v roce 2012 na loňských 223, v Česku zahynulo loni na silnicích 583 lidí.

I při polovičním počtu obyvatelstva je tedy mrtvých na slovenských silnicích méně, než v Česku. V obou zemích se přitom počty snižují a jsou nejmenší v novodobé historii.

Staví se 160 kilometrů dálnic a rychlostních silnic

Důvodem malého počtu mrtvých může být poměrně rychle se zlepšující kvalita slovenských silnic. Zatímco v Česku příští rok nepřibude ani kilometr nových dálnic a rychlostních silnic, na Slovensku by mělo být odevzdáno k užívání přes 30 kilometrů a dalších více než 160 kilometrů by se mělo stavět.

"Kvalita infrastruktury přispěla jednoznačně ke snížení nehodovosti," uvedl ministr dopravy Ján Počiatek. Je to vidět i na regionálních statistikách: nejméně Slováků zahynulo v Bratislavském kraji, kde je zdaleka nejhustší síť dálnic na Slovensku.

"V tomto roce se bude stavět nejvíce dálnic v historii Slovenska," dodal ministr. Navíc se má modernizovat i několik set kilometrů silnic prvních tříd. Práci při stavbě silnic a dálnic najde v příštím roce na dvacet tisíc Slováků, což je v zemi, která má jednu z nejvyšších nezaměstnaností v Evropě, neméně důležité.

Podle ministra vnitra Kaliňáka, kterého citoval server Pravda.sk, pomohla snížení nehodovosti i dobrá spolupráce policie, záchranářů a hasičů, kteří se k nehodám dostávali dříve, než v minulých letech a jejichž spolupráce se loni výrazně zlepšila.

Slovenští řidiči pijí pořád stejně

Slovenským problémem zůstává velké množství mrtvých chodců. Ti tvoří největší část obětí dopravních nehod. Ohleduplnost k chodcům totiž rozhodně není předností slovenských řidičů.

Věcí, kterou se však Slovensko chlubit nemůže, je počet lidí, kteří způsobují nehody pod vlivem alkoholu, nebo jsou při jízdě v opilosti policií zadrženi. Jejich množství totiž na rozdíl od počtu smrtelných nehod neklesá.

V roce 2013 bylo podle policejních statistik přistiženo při jízdě pod vlivem alkoholu 5670 řidičů, loni to bylo něco přes šest tisíc. Slovenská policie k tomu dodává, že si s tím neví rady, jelikož nepomáhají ani drastické pokuty. "S tímto fenoménem musíme intenzivně bojovat," prohlásil ministr vnitra Kaliňák.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump představil strategii pro Afghánistán, chce tajit plány i počty vojáků

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v Afghánistánu, aby se vyhnuly nepřijatelným důsledkům rychlého stažení americké armády ze země. Řekl to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Třikrát „talák“ už nestačí. Indie zakázala okamžitý muslimský rozvod

Indický nejvyšší soud zakázal kontroverzní způsob rozvodu, který praktikovali tamní muslimové. Až do letoška se muž mohl legálně se ženou rozvést tím, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.