Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slovensko má obdobu WikiLeaks. Filmaři s ním řeší svou televizní krizi

  11:05aktualizováno  11:05
Na Slovensku vře situace okolo veřejnoprávní televize a jejího zacházení se státními dotacemi. Naštvaní slovenští filmaři se proto inspirovali u WikiLeaks a založili portál vikiliga.sk. Na novém webu budou zveřejňovat informace o podezřelém hospodaření v STV.

Deana a Juraj Jakubiskovi - Ples v Opeře 2010 | foto: Marek Navrátil iDNES.cz

"Vikiliga má upozornit na dlouholeté nehospodárné nakládání s veřejnými zdroji v audiovizuálním prostoru," citoval server SME.sk slovenského producenta Fera Turňu.

DRAHÁ ZÁBAVA

Dokumentární Epos má mít sedm dílů po sedmi minutách. Každou část by měla natočit jiná osobnost.

Filmovací minuta tak vychází na šest tisíc eur (přes 151 tisíc korun).

Zdroj: SME.sk

Portál vikiliga.sk filmaři spustili v úterý a podílí se na něm i řada slovenských herců. Informace o veřejných dotacích nejsou tajné, STV je však podle filmařů skrývá. A proč vikiliga?

K nápadu odhalovat na internetu zprávy z finančního zákulisí slovenské televize je údajně přivedl nedávný únik utajovaných depeší americké diplomacie na server WikiLeaks.

Vikiliga upozornila jako první na jednu z nejdražších investic STV z poslední doby, na pořad "Takí sme boli", který moderoval i u nás oblíbený herec Milan Kňažko. Jen za první díl televize zaplatila 100 tisíc eur (asi 2,5 milionu korun).

Na novém webu se podle SME také objeví podrobnosti o smlouvě mezi STV a Slovenskou republikou. Televize v ní žádá o podporu ve výši deseti milionů eur (asi 250 milionů korun) na filmy, seriály a dokumenty.

Jenže peníze žádá i na projekty, o nichž nevědí ani ti, kteří by je měli realizovat. Třeba o 300 tisíc eur na dokumentární seriál Epos, jenž by dle žádosti měl točit slavný režisér Juraj Jakubisko. "S nikým se nedohodl a neví, že by ten dokument měl režírovat," uvedla Jakubiskova manželka a producentka Deana.

Slovenská televize na aktivitu filmařů nereagovala. "Nevidíme důvod, proč bychom měli podobné kroky komentovat," uvedl stroze mluvčí STV Peter Susko.

TELEVIZNÍ KRIZE V ČESKU

Přesně před deseti lety zachvátila krize i Českou televizi. Redaktoři a politici spjatí s Unií svobody a Čtyřkoalicí se tehdy postavili vedení, na které podle nich měla velký vliv ODS.

Oficiální vedení angažovalo jako ředitelku zpravodajství Janu Bobošíkovou a produkovalo od 24. prosince 2000 do 9. ledna 2001 jednoduché improvizované vysílání, které mezi příznivci vzbouřenců získalo podle hlavní moderátorky přezdívku Bobovize.

Před budovou zpravodajství ČT v Praze na Kavčích horách se denně scházelo množství lidí a sledovalo na velkoplošných projektorech zprávy vzbouřenců.

Leitmotivem krize byl možný politický vliv, který by nové vedení na tuto veřejnoprávní instituci mohlo mít, s perspektivou ovlivňovat nestrannost vysílaných pořadů.

Zdroj: Wikipedia.cz

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kim Čong-un zkoumá plány útoku na Guam
Velmi moudré rozhodnutí. Trump chválí Kima za odklad útoku na Guam

Za „velmi moudré a logické rozhodnutí“ pochválil ve středu americký prezident Donald Trump severokorejského vůdce Kim Čong-una, který prozatím odložil plány...  celý článek

Angela Merkelová
Youtubeři zpovídali Merkelovou. Ptali se jí na feminismus i na Trumpa

Čtyři populární němečtí youtubeři ve středu zpovídali kancléřku Angelu Merkelovou. Interview živě odvysílali na internetu. Merkelová odpovídala například na...  celý článek

Denise Morrisonová, šéfka potravinářského gigantu Cambell Soup, byla členkou...
Trump rozpustil své poradní sbory, kvůli jeho výrokům je opouštěli členové

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou poradních sborů poté, co je začali opouštět šéfové velkých firem. Ty pobouřily komentáře amerického...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.