Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenské televizi hrozí za tři věty v angličtině pokuta

  17:14aktualizováno  17:14
Slovenská Rada pro vysílání řeší, jestli televize JOJ Plus porušila jazykový zákon. Přečinu se měla dopustit tím, že nepřeložila tři věty anglického hudebníka v noční talkshow.

Slovenský jazyk měl být údajně poškozen během noční talkshow Lampa na televizi JOJ Plus.

Moderátor pořadu Štefan Hríb si do svého pořadu pozval anglického hudebníka Andrewa Hillarda, který se na Slovensku usadil a učí se slovensky. Na Hríbovy otázky se poctivě snažil odpovídat slovensky. Když ale moderátor poznal, že písničkář nerozumí otázce, co pokládá za největší úspěch minulého roku, zeptal se ho v angličtině. A Hillard odpověděl rovněž ve svém rodném jazyce.

Rada pro televizní vysílání se začala Hillardovými anglickými výroky zabývat na vlastní popud. "Tím, že toto vyjádření nebylo otitulkované nebo jiným způsobem přeložené do slovenského jazyka, vzniká důvodné podezření, že mohlo dojít k porušení pravidel ustanovených v zákoně o státním jazyku," uvedl pro server SME.sk ředitel kanceláře rady Ľuboš Kukliš.

Podle Hríba je jednání Rady absurdní. "Celý rozhovor jsem vedli ve slovenštině. Když Andy jedné otázce nerozuměl, přeložil jsem mu jí a on odpověděl anglicky. Já nejsem překladatel, navíc odpověď byla srozumitelná. Kromě toho naši diváci umějí anglicky, proto nevím, proč je rada tak podceňuje," řekl Hríb. (původní článek i s videoukázkou z talkshow najdete na SME.sk)

Rada pro vysílání musí rozhodovat i další ožehavé případy, ve kterých jde o čistotu slovenštiny. Jedním z těchto případů je sporné odvysílání nápisu The End na konci programu bez příslušného vysvětlujícího titulku. Provinění proti jazykovému zákonu může potrestat pokutou ve výši až 5000 eur (asi 130 000 korun).

Slovenský jazykový zákon vstoupil na Slovensku v platnost v září 2009 a způsobil diplomatickou roztržku mezi Bratislavou a Budapeští. (více o jazykovém zákonu čtěte zde)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rohingové protestují před barmskou ambasádou v malajsijském Kuala Lumpuru (8....
Barmští vojáci pozabíjeli stovky Rohingů, tvrdí Amnesty International

Nejméně několik stovek mužů, žen a dětí z menšinového muslimského etnika Rohingů zabili barmští vojáci ve snaze vypudit ze země všechny jeho příslušníky. Podle...  celý článek

Na 3,3 milionu dětí v Jemenu trpí podvýživou.
Saúdská armáda blokuje jemenské přístavy. Zemí se šíří cholera a hlad

Situace ve válkou sužovaném Jemenu v posledních měsících eskaluje. V zemi chybí jídlo i základní léky. Velkou měrou k tomu přispívá blokáda Saúdské Arábie,...  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš na předvolebním mítinku v Praze (28. září 2017)
Američané si lámou hlavu: Vydá se Babiš po volbách Orbánovou cestou?

Andrej Babiš se nápadně podobá Donaldu Trumpovi a výsledek parlamentních voleb naznačí, jestli se Česko zařadí po bok Polska a Maďarska, čímž by se evropská...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.