Slovenské astronomy rozhádal Satinský

Jeden z nejoblíbenějších česko-slovenských komiků Július Satinský se stal jádrem sporu slovenských astronomů. Vědci se kvůli němu doslova pohádali. Boj se vede o planetku, která po Satínském dostala jméno. Celý případ popisuje slovenský deník Pravda.

"Šéfové mi vyčítali, že jsem s nimi název planetky nekonzultoval a nahlásil ho Centru pro malé planetky v americkém Cambridge bez jejich vědomí," řekl listu Adrián Galád z observatoře v západoslovenském městečku Modra.

Galád s kolegou Alexandrem Pravdou objevili v roce 1998 planetku mezi Marsem a Jupiterem. Později ji pojmenovali po zesnulém herci Satinském.

Do jmen chtějí mluvit šéfové
Podle nepsaného pravidla mají právo na pojmenování nových planet jejich objevitelé. Šéfové slovenských vědců by ale údajně chtěli výběr jmen ovlivňovat.

Astronom Pravda se už dokonce v oboru skončil. Jedním z důvodů byly právě problémy kolem pojmenování planet.

"Zasahovat nechceme, ale konzultovat ano, protože jde také o důstojnou reprezentaci Slovenska," hájí se Vladimír Porubčan, ředitel slovenského astronomického ústavu, kterému modranská observatoř patří.

Osobně prý proti Satinskému nic nemá, ale ústav má právo o výběru jména předem vědět. "Objevy se uskutečnily na jeho pracovišti, pomocí jeho přístrojů a v pracovní době," argumentuje Porubčan.

Pravda by údajně chtěl ještě jednu z planetek, kterou sám objevil, pojmenovat po příteli Petru Kušnirákovi. Ten před lety odešel ze Slovenska pracovat do české observatoře v Ondřejově.

Kušnirák dal některým asteroidům slovenská jména. Ve vesmíru tak putuje třeba planetka Kriváň, Partizánské nebo Ivan Bella. Čechům to ale údajně nevadí.

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Katalánská policie prohledává trosky domu v Alcanaru, kde teroristům zřejmě pod...
Od výbuchu plynu po řežbu v Cambrils. Teror v Katalánsku krok za krokem

Útok v Barceloně byl činem teroristické buňky mladíků s kořeny v Maroku. Z chronologie událostí vyplývá, že původně chtěli vraždit ve velkém pomocí plynových...  celý článek

Vzácný povětrnostní úkaz u pobřežního města Dalian v Číně
VIDEO: U Port Arthuru natočili vodní smršť, na moři tančila dvacet minut

Obyvatelé čínského města Ta-lien se v pátek brzy ráno mohli potěšit pohledem na vodní smršť. Pozoruhodný vodní jev vydržel nad mořem dlouhých dvacet minut a...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!