Logo nové televize Joj

Logo nové televize Joj - Generální ředitel slovenské TV Global Richard Rybníček (vlevo) a generální ředitel TV Nova Vladimír Železný představili v Bratislavě novou komerční televizní stanici Joj. (20. prosince 2001) | foto: Samuel Kubáni, ČTK

Slovenská sestra Novy se jmenuje Joj

  • 25
Na slovenských obrazovkách se už brzy objeví nápis Joj. Tímto citoslovcem, které ve slovenštině znamená radost, rozkoš a vzrušení, se bude nazývat nová slovenská televizní stanice. Název v Bratislavě oznámili český mediální magnát Vladimír Železný a Richard Rybníček jako ředitel dosavadní sítě regionálních televizí TV Global, z níž nová komerční stanice na Slovensku vzniká.

"Chtěli jsme nebanální název. Jsme pravděpodobně jediná televizní stanice v Evropě, která se jmenuje citoslovcem. 'Joj, to bude televízia!'," řekl Železný s dovětkem ve slovenštině. "Z doslechu vím, že slovenské ženy křičí v okamžiku nejvyšší rozkoše, která se v životě občas přihodí: joj!"

Nový název a logo stanice Joj, v němž figuruje stejná grafická podoba písmene "o" jako na Nově, se uplatní na jaře, spolu s novým zpravodajstvím. Datum však Železný neupřesnil.

Ředitel Novy nicméně připustil, že zpočátku slovenští kolegové měli proti názvu Joj námitky, ale přesvědčil je, že konkurence prý bude "jojkat" bolestí, zatímco slovenský divák radostí. A košické redaktorky "s nepatrným ruměncem" přitakaly, že logo je v pořádku.

Nová stanice i po jarním přejmenování z Globalu na Joj má "zatím" zůstat v Košicích, ale posílí se zpravodajské studio a obchodní oddělení v Bratislavě. Už dříve Železný uvedl, že Joj by se měla na podzim stát uznávanou konkurencí vůči Markíze, která dosud dominuje slovenskému trhu s čtyřpětinovým podílem na reklamním koláči v odhadované výši dvou miliard korun ročně.

Železný a Rybníček potvrdili zájem na co nejrychlejším zavedení peoplemetrů na Slovensku, o čemž už jednali se Slovenskou televizí (STV), zpravodajskou stanicí TA3 a reklamními agenturami, nikoliv však s Markízou.

V brzké době by se však měla uskutečnit schůzka zástupců všech televizních stanic o vytvoření obchodní společnosti či občanského sdružení pro provozování peoplemetrů jako "jednotné měny" pro reklamní agentury a jejich klienty. Situaci však také komplikuje právní postavení veřejnoprávní stanice.

Na Slovensku se sledovanost dosud měří za pomoci "deníčkové" metody, tedy zapisováním sledovaných pořadů u vybraných diváků, což podle expertů zvýhodňuje dominantní stanici.

Železný: Nejsme volební televize
"Naše zpravodajství začne plnohodnotně vysílat už na jaře," uvedl Rybníček a ujistil, že ani "volební rok" by neměl nic změnit na profesionalitě zpravodajství.

"Nejsme volební televizí. Nepřicházíme na Slovensko v době voleb proto, abychom sem přišli v době voleb. Pro nás je to dlouhodobá, strategická investice a dlouhodobý, strategický zájem. Kdyby na Slovensku volby nebyly, byli bychom tu také," zdůraznil Železný.

Vstup na slovenský trh
Železný vstoupil na slovenský trh prostřednictvím firmy Česká produkční invest (ČPI), která je dceřinou společností České produkční 2000 jako servisní organizace TV Nova. ČPI na podzim koupila klíčový podíl ve společnosti MAC TV, ovládající síť regionálních televizí TV Global.

Transakci následně schválila slovenská Rada pro vysílání a retransmisi, která také nové stanici dočasně přidělila nové frekvence v Bratislavě a Žilině a tím Globalu s novým vlastníkem umožnila pokrýt většinu území.

Železný ve čtvrtek vyjádřil naději, že se podaří dospět k dohodě o využívání těchto frekvencí i poté, co by měl zhruba po roce na nich začít experiment s digitálním vysíláním.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video